Bomba ecologica la un pas de explozie la Moldova Noua iar autoritatile de mediu sunt legate de lege

Barja incarcata cu sute de tone de ingrasaminte si scufundată in portul Moldova Nouă este un ”BUM” ecologic pe care autoritățile nu-l conștientizează. Barja scufundată în Dunăre în zona portului Moldova Veche în luna februarie a anului trecut, este ”o bombă cu ceas” care oricând poate provoca o poluare masivă fără precedent.

Barja transporta 800 de tone îngrășământ agricol complex depozitat în saci de rafie care însă datorită șederii în apă, în timp, se pot deteriora și sparge, ceea ce va atrage după sine un adevărat dezastru.

Cu toate că stăm pe un butoi de pulbere, problema este pasată de autorități de la unii la alții. Ministerul Transportului spune că nu intră în atribuțiile lui, că se ocupă doar de transportul terestru, Transporturile Navale spun de asemenea că nu e problema lor, că este problema Ministerului Transporturilor, iar armatorul are asigurare, însă banii de asigurare nu pot acoperii cheltuielile pentru rezolvarea problemei, așa că se tergiversează situația și nimeni nu ia măsuri.

”Autoritățile navale, Ministerul Transporturilor, cei care sunt abilitați să rezolve problema ar trebui să ia în considerare ce impact negativ va fi asupra florei și faunei în momentul în care acei saci vor pocni și toate îngrășămintele complexe vor lua drumul apei, în fluviul Dunăre”, a atenționat Gheorghe Muntean, comisar șef Garda de Mediu.

Deocamdată nu s-a semnalat poluare pe Dunăre pentru că sacii în care este depozitat în prezent îngrășământul complex sunt foarte rezistenți la apă și intemperii, dar cu timpul descompunerea devine inevitabilă, iar dacă autoritățile nu iau măsuri urgente, dezastrul se va produce.

”Dacă ar pocni numai unul (sac) nu ar fi o problemă, dar dacă poluarea se va produce instantaneu, și datorită faptului că ei au stat sub apă atâta timp și în aceleași condiții, se poate produce, într-adevăr o poluare dintr-o dată și nu una înceată ca fluviul să poată produce acea diluție”, a mai spus comisarul Gărzii de Mediu.

Dacă se produce afectarea fluviului dintr-o dată, consecințele asupra florei și faunei vor fi dezastruoase, spun specialiștii.

Garda de Mediu nu poate sancționa însă pe nimeni, deocamdată, pentru că autoritățile care au avut în competență efectuarea verificărilor au făcut asta, iar armatorul are asigurare.

”În momentul în care armatorul și-a recunoscut vina, marfa a fost asigurată, nava a fost asigurată, el a dat asigurarea, și de aici în colo toată lumea caută să-și ia partea lor de bani”, a mai spus Munteanu.

Specialiștii precizează că este foarte costisitor să fie extrasă nava din acea zonă unde s-a scufundat iar portul nu are asemenea posibilitate sau instalatii portuare de mare putere. Probabil că se așteptă de către toată lumea să se produca această catastrofă ecologică ca apoi să se acționeze?

Una peste alta, acest lucru ar aduce Romania din nou pe prima pagina a ziarelor din intreaga Europă. Problema impactului pe care îngrășămintele existente sub apă îl pot avea asupra mediului rămâne însă.

Comentarii

comentarii