Continua migrarea de la cartelele preplatite la abonamente, in cazul utilizatorilor de telefonie mobila

In prima jumatate a anului 2017 s-a mentinut tendinta de crestere a numarului de abonamente la serviciile de telefonie mobila in detrimentul cartelelor preplatite active. O evolutie similara s-a observat inca din anul 2016 si poate fi explicata prin diversificarea pachetelor si a facilitatilor oferite de furnizori la incheierea unui contract pentru abonament, care de multe ori includ echipamente de noua generatie, la preturi preferentiale. Utilizatorii de telefonie mobila din Romania au vorbit in medie in fiecare luna a perioadei analizate 4 ore si 14 minute. Infografic aici.

Evolutia telefoniei mobile

La jumatatea anului 2017, in Romania se intregistrau 22,2 milioane de cartele active de servicii de telefonie mobila (in scadere cu -1,5% fata de aceeasi perioada a anului 2016), dintre care 11,8 milioane (+7%) erau utilizatori pe baza de abonament si 10,4 milioane (-10%) utilizatori pe baza de cartele preplatite active. La fel ca si anul trecut, cresterea numarului total de abonamente este rezultatul utilizarii in numar din ce in ce mai mare a acestui serviciu si de catre utilizatorii persoane fizice, ajungand-se astfel la 9 milioane cartele SIM pe baza de abonament utilizate de persoanele fizice.

Usoara scadere a numarului total de cartele SIM active s-a reflectat si in evolutia traficului total de voce (exclusiv roaming international) efectuat de acestia pe parcursul semestrului I 2017, acesta inregistrand o scadere de -4% fata de aceeasi perioada a anului 2016, pana la 34,3 miliarde minute. In functie de categoriile de trafic, doar traficul catre alte retele mobile a inregistrat o crestere, de aproape 12%, pana la 11 miliarde minute, celelalte categorii de trafic inregistrand scaderi in prima jumatate a acestui an: traficul in retelele proprii de telefonie mobila cu -11%, pana la 20 miliarde minute, traficul catre retele din afara Romaniei cu -6%, pana la 1,9 miliarde minute, iar traficul catre retelele fixe cu -1%, pana la 1,1 miliarde minute.

Pe parcursul primului semestru al anului 2017 s-a accentuat scaderea numarului total de mesaje SMS, de -16% comparativ cu semestrul I 2016, ajungand la 8 miliarde de mesaje, cel mai probabil ca urmare a utilizarii tot mai intense a aplicatiilor de tipul mesagerie instant. In medie, un utilizator activ a vorbit intr-o luna 4 ore si 14 minute si a transmis 59 de mesaje SMS.

Roaming international

Utilizarea serviciilor de roaming international s-a intensificat semnificativ in prima parte a anului 2017, in principal ca urmare a aplicarii prevederilor Regulamentului de roaming international. Astfel, traficul de apeluri efectuate aproape s-a dublat, de la 222 milioane minute in semestrul I 2016 pana la 430 milioane minute in semestrul I 2017 (+94%), traficul de apeluri primite a crescut cu +81%, pana la 839 milioane minute, numarul de mesaje SMS a inregistrat o crestere de +31%, pana la 87 milioane mesaje, cea mai importanta crestere fiind inregistrata de consumul de servicii de date in roaming, de +191%, pana la 1,1 PB.

Evolutia telefoniei fixe

Gradul de utilizare a telefoniei fixe a continuat sa scada pe parcursul primului semestru al anului 2017, inregistrandu-se scaderi atat la nivelul numarului de linii de acces (-5%, pana la 4,1 milioane), cat si la nivelul traficului de voce. La data de 30 iunie 2017, rata de penetrare a telefoniei fixe la 100 de gospodarii se situa la valoarea de 43%.

Traficul total de voce realizat prin intermediul retelelor fixe s-a diminuat pana la aproape 1,5 miliarde de minute in prima jumatate a anului 2017, in scadere anuala cu aproximativ 15%. Toate categoriile de trafic de voce au inregistrat scaderi: traficul catre retele publice fixe a scazut cu 18% pana la 0,9 miliarde de minute, traficul catre retele publice mobile s-a diminuat cu 5% pana la valoarea de 0,4 miliarde de minute, iar traficul catre retele din afara Romaniei s-a redus cu 21%, pana la 0,1 miliarde de minute.

Media lunara a traficului originat de la o linie fixa a continuat sa scada, ajungand la 1 ora, mai putin cu 7 minute fata de valoarea medie din primul semestru al anului 2016, iar un apel a avut o durata medie de 3 minute si 2 secunde.

Raportul de date statistice

Raportul de date statistice privind piata de comunicatii electronice din Romania pentru primul semestru al anului 2017 este realizat de ANCOM pe baza datelor statistice raportate semestrial de furnizorii care au obligatia de a transmite catre ANCOM valorile indicatorilor corespunzatori categoriilor de servicii conform Deciziei nr. 333/2013 si este disponibil aici.

Comentarii

comentarii