VIDEO Dezastru în Caras Severin Infrastructura feroviara este pusa la pamânt Garile sunt o ruina

Gara de la Iam, monument istoric ce datează de pe vremea imperiului austro-ungar, a ajuns în numai doi ani să ofere o imagine dezolantă a lipsei preocupării pentru valorile de patrimoniu, pentru istoria României. Toate stațiile CFR – gările din sud-vestul României, arată de parcă un cutremur nemilos s-a abătut asupra zonei și a zgâlțâit din temelii istoria, lăsând-o fără puls și farmecul de altădată. Fac excepţie gările din Reşita, Caransebeş și cele de pe ruta Timișoara – Caransebeș – Topleț – rută pe care încă mai circulă trenurile CFR.

Gările de pe traseul Oravița-Iam sunt toate monumente istorice construite acum aproape 200 de ani în perioada austro-ungară, de la Oravița și până la Iam fiind 6 astfel de clădiri de patrimoniu cărora însă nimeni nu le mai apreciază valoarea. Pe ruta respectivă nu mai circulă niciun tren, de altfel în tot sud-vestul județului Caraș Severin, trenurile au dispărut cu desăvârșire. Politica de concesiune a liniilor CFR au făcut ca în această parte de țară, încet- încet, parcă după un scenariu, mersul trenurilor să devină istorie.

În ultimii 4 ani s-a distrus totul. În vremurile bune, pe acest traseu de cale ferată mergeau zilnic la muncă la Oravița și în jurul Oraviței, sute de navetiști și elevi. Numărul lor a scăzut după 1995, iar în ultimii ani, mai rămăseseră între 200 și 300 de navetiști dintre care mulţi elevi, ce mergeau la liceu la Oraviţa – singurul liceu din zonă.

Apoi a început declinul. CFR a redus numărul de trenuri, apoi a concesionat doar linia ferată către Regiotrans. Doar linia – stațiile de gară fiind închise și în conservare – cică. Dar într-un timp foarte scurt totul s-a distrus și furat din aceste gări. Și nu este vorba doar de traseul Oravița – Iam. Cei mai bătrâni dintre locuitori nu au mai plecat din sate de când nu mai există tren. ”Măcar un tren dimineața și unul seara, numai să fie!”, spun localnicii pentru care trenul era singurul mijloc de locomoție spre oraș și mai ales, unul eficient pentru elevii care mergeau la școală.
”Nici nu încăpeau în tren când eu făceam naveta. 35 de ani am făcut naveta. Nu se mai pune ăsta în picioare, până-i lumea! Tot spun că se pune, că se pune, dar nu se pune. Gara este distrusă. Au furat din ea tot ce a fost mai important, tot ce s-a putut. Și dușumelele de pe jos le-au scos”, a spus un localnic din Berliște, Iosif Rita.

Oamenii se descurcă acum cum pot să plece spre Oravița și își doresc să fie repus în funcțiune trenul, mulți dintre ei simțindu-se de-a dreptul izolați în această parte de județ.
”Ar fi bine cel puțin două trenuri pe zi să circule. Unul dimineața și unul seara. Suntem de rușinea lumii. Cel mai industrializat județ până în 1989 a ajuns acum să nu mai aibă trenuri. Mai unul singur. O cursă pe zi mai circulă pe ruta Orabița – Anina și înapoi, un tren pe zi și atât. Și acolo cu timpul o să-l scotă pentru că se surpă linia, noi aici suntem pur și simplu izolați”, a spus Marian Vucicu din Iam.

De 4 ani nu a mai văzut nimeni un tren să circule pe cea mai veche linie din țară.
”Halta CFR Milcoveni fondată în secolul XVIII, acum suntem în secolul XXI și uitați-vă în ce hal arată! Toate stațiile CFR Iam-Anina-Oravița sunt la pământ, e revoltător, e ceva de strigăt la cer, pentru că nu se poate așa ceva! În secolul XXI să nu ai tren, să nu ai transport! Drumurile sunt praștie! Asta e România în care trăim!”, a spus un alt localnic din Milcoveni, amintindu-și de vremea în care circulau două trenuri dimineaţa și două după amiaza. Doar zidurile rămase ar mai putea aminti despre ce au fost cândva stațiile CFR de pe traseul de cale ferată Oravița-Iam și poveștile celor care mergeam spre locurile de muncă zilnic cu trenul.

”Linia ferată Oravița-Iam este cea mai veche de pe actualul teritoriu al României. A fost dată în funcțiune în 1854, ea de fapt mergea până la Baziaș în acea perioadă, făcea legătura între bazinul carbonifer din Munții Aninei și portul Baziaș de la Dunăre deoarece în acele momente industria Imperiului Habsburgic avea mare nevoie de resursele carbonifere din munții Aninei. Cărbunii de mare putere calorică urmau să fie transportați cu ajutorul navelor către centrele industriale din Europa Centrală. În acest sens a fost construită calea ferată respectivă, din care pe teritoriul actual al României se mai păstrează doar porțiune până la Iam, deoarece între timp a fost trasată granița româno-sârbă și continuarea acestei linii se face pe actualul teritoriu al Serbiei”, a făcut o scurtă prezentare a istoriei acesteia, prof. Mircea Rusneac.

În această situație sunt toate stațiile de gară din Caraș Severin. Peste tot, CFR a concesionat doar liniile de tren, nu și clădirile de gară. Între timp – concesionarul Regiotrans, a renunțat la trasee lăsând orașele Caraș Severinului fără legături feroviare: Caransebeș – Oțelu Roșu, Berzovia – Oravița, Oravița – Timișoara, Oravița – Iam. Zeci de localități fără mijloc de transport. În tot județul a mai rămas doar un singur traseu Regiotrans: Reșița – Timișoara. Acum – pe toate aceste trasee, stațiile de gară cu tot cu anexe, au devenit amintiri. Toate aceste clădiri cu peste 100 de ani de istorie în spate, sunt acum amintiri. Totul a fost distrus și furat. Inclusiv cărămida din pereți și țigla de pe acoperiș s-a furat și cu toate acestea, nimeni nu a văzut nimic, nimeni nu a făcut o reclamație, nimănui nu-i pasă.

Pe ici, pe colo, a mai apărut câte un întreprinzător curajos care cu un autobuz sau cu un microbuz încearcă să facă curse regulate între sate și orașe. Spunem încearcă fiindcă drumurile pline de gropi, îi ruinează în scurt timp afacerea. Drumurile sunt atât de pline de gropi, sunt atât de distruse, încât autobuzul își dă sfârșitul în maxim 2- 3 săptămâni.

Comments

comments

Powered by Facebook Comments