Abonamentul de telefonie, internet sau televiziune – cand platim penalitati de reziliere?

Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) le aminteste utilizatorilor care detin abonamente de telefonie, internet sau televiziune ca rezilierea contractului inainte de expirarea perioadei minime prevazute de acesta va implica, de regula, plata unor penalitati.

Penalitati pentru rezilierea anticipata

Utilizatorii care doresc rezilierea contractului prin care sunt abonati la servicii de comunicatii electronice (telefonie, internet, televiziune) trebuie sa verifice daca a expirat perioada minima a contractului (de regula, 12 sau 24 de luni), iar, in caz contrar, care sunt sumele pe care ar trebui sa le plateasca pentru incetarea contractului inainte de expirarea acestei perioade.

Acest lucru este valabil si pentru persoanele care doresc sa-si porteze numarul de telefon, avand in vedere ca prin depunerea unei cereri de portare, acestea solicita automat si incetarea contractului de telefonie (fixa sau mobila) pe care il au cu furnizorul din reteaua caruia vor sa plece.

Sumele percepute pentru rezilierea anticipata sau modul de calcul al acestora trebuie sa fie specificate in contract, alaturi de perioada contractuala minima si de alte conditii de incetare a contractului.

Stabilirea prin contract a unor penalitati pe care utilizatorii trebuie sa le plateasca in cazul in care doresc rezilierea contractelor inainte de expirarea perioadei minime contractuale nu este interzisa,  insa modalitatea in care penalitatile sunt fixate de furnizori este reglementata de legislatia generala din domeniul protectiei consumatorilor. Conform acestor prevederi legale, este abuziva impunerea prin contract a unei sume fixe care trebuie platita de utilizator in cazul denuntarii unilaterale a contractului de catre acesta. Mai multe detalii aici.

Ce, cum si unde reclami

In masura in care considera ca penalitatile de reziliere anticipata prevazute in contract sunt abuzive, utilizatorii se pot adresaAutoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Aceasta institutie poate constata existenta unor clauze abuzive, iar instanta de judecata poate dispune  modificarea contractelor aflate in curs de executare sau eliminarea acelor clauze din contractele preformulate, pe baza carora sunt incheiate contracte noi cu utilizatorii finali.

Utilizatorii pot sesiza ANCOM in situatiile in care contractul de servicii de comunicatii electronice nu contine nicio precizare referitoare la durata acestuia sau in cazul in care furnizorul percepe penalitati pentru rezilierea anticipata a contractului desi acestea nu au fost incluse in contract, urmand pasii din sectiunea Sesizeaza ANCOM.

In cazul contractelor incheiate cu persoane fizice in calitate de utilizatori finali, ANCOM poate, de asemenea, sanctiona furnizorii daca perioada minima contractuala este mai mare de 24 de luni sau daca acestia nu ofera posibilitatea de a incheia contracte si pe o perioada de cel mult 12 luni. Pentru informatii suplimentare, cei interesati pot accesa InfoCentrul din pagina de internet a Autoritatii, www.ancom.org.ro, subsectiunea Contractul pe intelesul tau.

 

Sectiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispozitia utilizatorilor informatii utile despre serviciile de comunicatii electronice (telefonie, internet si televiziune) si serviciile postale, pentru a-i sprijini in alegerea si folosirea acestor servicii. Informatiile se refera in principal la incheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. In plus, utilizatorii pot gasi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

Comentarii

comentarii