ALERTĂ: ZILE DECISIVE PENTRU PĂDURILE ROMÂNIEI! Cu cine ”ține” ministrul Mediului?

Industria lemnului, recent amendată cu 25 de milioane de euro pentru practici ilegale, încearcă să blocheze măsurile anti-hoție cerute de activiștii de mediu și care trebuie să intre în vigoare peste câteva zile!

Pe 31 ianuarie se împlinește termenul anunțat pentru operaționalizarea sistemului informatic de monitorizare a materialului lemnos, denumit, pe scurt, SUMAL 2.0. Săptămâna trecută, ministrul Mediului, Tanczos Barna, a reafirmat, într-o declarație publică, că nu va mai exista nicio amânare și că termenul va fi respectat.

Cu toate acestea, activiștii de mediu sunt sceptici. Anul trecut, pe 29 octombrie, fosta conducere a Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor anunța, printr-un comunicat de presă, că SUMAL 2.0 va fi operaționalizat pe 1 noiembrie. După doar două zile, termenul a fost, iar, amânat.Pe lângă acest precedent, în care promisiunile publice au fost călcate în picioare de la o zi la alta, reprezentanții unei părți a industriei lemnului și administraților privați de păduri (ajutați, ceva mai discret, și de Romsilva) au exercitat o presiune, în creștere săptămâna trecută, pentru a obține o nouă amânare. Principalele obiecții sunt legate de o așa-zisă ”suprareglementare”, care ar genera proceduri birocratice suplimentare și, implicit, costuri mai mari pentru aceștia.

Culmea e că aceste presiuni s-au intensificat într-o săptămână în care presa a făcut cunoscute amenzile de 25 milioane de euro date industriei lemnului pentru cartelizare. Pe lângă ”cele trei mari” (Holzindustrie Schweighofer, mai nou denumită HS Timber Group, Kronospan și Egger), pe lista firmelor din cartelul lemnului regăsim și numeroase societăți autohtone, ale căror reprezentanți solicită, acum, o nouă amânare a operaționalizării SUMAL 2.0.De asemenea, în documentările pe care le-am făcut pe teren, în ultimii ani, am investigat și prezentat cazurile altor firme românești și ocoale silvice private, implicate în marile afaceri cu lemn tăiat ilegal. Și e vorba de situații în care a dispărut pădurea de pe versanți întregi, iar volumul lemnului tăiat ilegal pornește de la zeci de mii și ajunge la sute de mii de metri cubi, în fiecare caz în parte!

Aproape inutil a mai spune că aceste volume de lemn tăiate ilegal nu aveam cum să fie ”absorbite” de piața lemnului de foc ori de micii producători autohtoni de mobilă. Doar existența unui cartel (confirmată acum de Consiliul Concurenței, fără prea mulți de ”dar” și ”poate”), în care să fie implicați mari procesatori, precum Schweighofer, Kronospan și Egger, putea face posibilă albirea, în acte, a pădurilor dispărute ilegal.Așadar, nu e cazul să se plângă de măsurile mai drastice luate pentru a reduce tăierile ilegale de lemn tocmai reprezentanții unei industrii care, de aproape două decenii, a contribuit masiv la furtul de păduri. E vorba de sute de milioane de euro (în fiecare an) care au alimentat, la negru, rețelele clientelar-corupte de profitori. Asta e cauza principală pentru care suntem puși în situația de a impune și implementa măsuri mai ferme pentru a diminua tăierile ilegale.De mai bine de două milenii, încă de pe vremea dreptului roman,

Justiția a moștenit un principiu: ”nemo auditur propriam turpitudinem allegans”, potrivit căruia nu poți invoca propria culpă în favoarea ta. Și cam despre asta e vorba atunci când reprezentanții unei industrii responsabilă pentru vaporizarea a sute de milioane de euro, anual, rezultate din tăierile ilegale de păduri, invocă argumentul costurilor birocratice ”prea mari” a măsurilor necesare pentru combaterea hoției din păduri!Dimpotrivă, dacă ar acționa cu bună-credință, reprezentanții acestei industrii ar trebui să-și asume INTEGRAL costurile operaționalizării SUMAL 2.0, de la programare până la implementare și administrare. Pe de o parte pentru că sunt cei care fac profit de pe urma tăierii și prelucrării lemnului (și e normal ca cel care face profit din asta să-și asume costurile integral). Pe de altă parte, pentru a demonstra că sunt deciși să se lepede de cei care au cartelizat piața lemnului și au contribuit la furtul masiv al pădurilor din România.

Iar dacă obiecțiile industriei sunt strict de ordin tehnic (inerente oricărui sistem informatic înainte de confruntarea cu ”viața reală”) și vor o amânare exclusiv pentru rezolvarea acestora, tot o dovadă de bună credință ar fi să susțină și un MORATORIU pentru tăierile principale (copaci sănătoși, maturi) până când se operaționalizează SUMAL 2.0.

În concluzie. Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Tanczos Barna, se află în fața unei decizii definitorii pentru începutul mandatului: va pleca urechea la ”plângerile” industriei lemnului sau își va ține promisiunea făcută celor care luptă împotriva tăierilor ilegale? Vom afla răspunsul în câteva zile. Nota bene: Termenul de operaționalizare al SUMAL 2.0 a fost comunicat și angajat și în fața Comisiei Europene, în cadrul procedurii de infringement deschisă împotriva României din cauza tăierilor ilegale de păduri. Ținând cont de numeroasele amânări deja existente în acest dosar (de mai bine de jumătate de an), încă o prorogare ar crește major riscul declanșării unui proces la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), la finalul căruia să ajungem să plătim amenzi importante, indiferent de deciziile pe care le vom lua ulterior începerii procesului.

PS: Operaționalizarea SUMAL 2.0 nu e panaceul universal care va stopa tăierile ilegale de păduri. Am spus asta încă de la discuțiile bugetului pe anul 2020, când, alături de colegii din USR, am depus un amendament la legea bugetului (acceptat de Guvernul Orban), pentru alocarea sumelor necesare realizării lui. Este, însă, unul dintre pașii necesari pentru a diminua acest fenomen.

Mihai Goțiu

Comentarii

comentarii

One thought on “ALERTĂ: ZILE DECISIVE PENTRU PĂDURILE ROMÂNIEI! Cu cine ”ține” ministrul Mediului?

Comments are closed.