Locomotive, muzeu, istorie, tren regal şi câteva mii de oameni la Reşiţa

Câteva mii de reşiţeni s-au strâns aseară în preajma exponatelor din singurul muzeu de locomotive în aer liber din Reşiţa. Cu toţii au aşteptat ca ,,o bătrână doamnă” să se întoarcă acasă măcar pentru câteva ore.

Locomotiva numită ,,230.516″ şi fabricată la Reşiţa în anul 1936, a ajuns aseară acasă. Ea este clasată în Tezaurul Patrimoniului Naţional Cultural şi a a oprit în dreptul Muzeului de Locomotive cu Abur din zona Triaj a Reşiţei, tractând o garnitură nu mai puţin valoroasă din punct de vedere istoric – Trenul Regal.

Din vagoanele regale a coborât Steven Auschnitt care a fost însoţit de primarul Reşiţei, Mihai Stepanescu, fostul primar al Reşiţei şi fost director la UCMR, Mircea Popa, Radu Bellu, pasionat de locomotive, autor a mai multe studii şi monografii despre locomotivele cu abur- acum în calitate de reprezentant al CFR. Steven Auschnitt este unul dintre descendenţii acţionarului principal al UDR-ului- cel care a avut în proprietate uzinele de la Reşiţa până la naţionalizare.

Întreaga manifestare a fost dedicată aniversării a 140 de ani de la fabricarea primei locomotive cu abur româneşti la Reşiţa şi împlinirii a 40 de ani de la inaugurarea expoziţiei de locomotive în aer liber ce constituie, astăzi, patrimoniul celui mai mare muzeu tehnic în aer liber din Europa.

A cântat fanfara, iar câteva dintre personalităţile prezente la eveniment au vorbit despre istoria industrială a Reşiţei.

Din păcate, deşi totul pare roz şi frumos, lucrurile nu stau tocmai aşa fiindcă sunt unele probleme legate de locul pe care este amplasat muzeul, dar şi în ceea ce priveşte situaţia patrimonială a locomotivelor. De fapt, ce ne mai miră ? Tot cu ajutorul unei aşa zise fundaţii s-au făcut şi alţii proprietari pe clădiri importante din România şi Reşiţa cum ar fi Ateneul Tineretului şi multe altele. Dar, despre toate acestea într-un alt articol.

 

 

 

Info

 

Atât vagoanele Trenului Regal cât şi Locomotiva 230.516 se află într-o excelentă stare de conservare şi funcţionare, ele fiind utilizate doar în cadrul unor evenimente speciale.

Pentru manevrele din triaj ale acestui ansamblu feroviar a fost utilizată o altă locomotivă istorică: 060-DA-001, echipată cu primul motor Diesel construit la Reșița, în 1960, după licență Sulzer, destinat locomotivelor de 1200 CP.

Acesta a fost comandat de Regele Ferdinand societăţii Ernesto Breda din Milano, cu specificaţia ca vagoanele sale să-i poată oferi tot confortul pe parcursul călătoriilor sale oficiale.

Din nefericire, regele n-a mai ajuns să se bucure de el, garnitura fiind finalizată abia după moartea sa. În schimb, în vagoanele trenului au călătoriţ de-alungul timpului, Carol al II-lea, Mihai I, Gheorghe Gheorghiu-Dej şi Nicolae Ceauşescu, dar şi demnitari străini precum Gerald Ford, Henry Kissinger, Leonid Brejnev, Erich Honecker şi Todor Jivkov.

Comentarii

comentarii