Problemă gravă, tratată prea ușor: Cum scapi de anxietate

In cele mai multe cazuri, anxietatea apare si dispare. Dar pentru unele persoane, aceasta este o conditie psihiatrica permanenta. Vestea buna este ca poate fi tinuta sub control, astfel incat simptomele sa nu-ti afecteze starea de spirit si dispozitia, in mod constant. Poti considera anxietatea ca o afectiune cronica, ce necesita monitorizare in permanenta, iar daca pierzi o zi de tratament, intregul sistem este dereglat. Deoarece apare la trei niveluri – creier, comportament si experienta subiectiva, este de ajutor sa iei masuri pe mai multe planuri. Exista cateva strategii anti-anxietate pe care le poti aplica. Iata cateva dintre lucrurile pe care le poti face pentru a scapa de anxietate.
Renunta la gandirea de tip “si daca..”

Una dintre cele mai dificile sarcini este sa abandonezi complet gandirea negativa si presupusul pericol la care simti ca esti supus. In realitate, poate ca nu exista nicio amenintare, insa o percepi ca atare. Anxietatea nu este o teama sau frica, deoarece acestea se bazeaza pe lucruri reale, pe o primejdie reala. Daca devii constient de faptul ca scenariul de “si daca…” este o fabricatie a mintii tale, vei scapa de cercul vicios al gandirii lipsite de ratiune.

Controleaza-ti dialogul interior

Verifica felul in care iti exprimi gandurile. Cuvinte ce exprima sentimente si trairi negative precum ura, prost, urat, defect, de neiubit si asocierea lor cu “intotdeauna” sau “niciodata”, pot fi inlocuite cu termeni neutri. Nu folosi cuvinte care impart lumea in alb si negru, in schimb foloseste un limbaj neagresiv.

Foloseste triunghiul cognitiv-comportamental

Persoanele anxioase se simt adesea “atacate” de propriile sentimente. In realitatea, trairile emotionale survin in urma unor ganduri. Este foarte important sa fii constient de mecanismele procesului de gandire, in mod special pentru ca unele sunt idei de baza, internalizate, inradacinate si automate. Daca exagerezi in unele momente si reactionezi fara sa tii cont de repercusiuni, se intampla din cauza unor sentimente nesanatoase care duc la un comportament neadecvat. Exista o diagrama de care trebuie sa tii cont: Ganduri -> Sentimente -> Comportamente.

Mediteaza si relaxeaza-te

Nu poti deveni calm, increzator si nu poti gandi cu luciditate, daca nu esti atent cu propria persoana, propriile ganduri, sentimente si comportamente. Nu poti scapa de plictiseala, daca nu realizezi ca te deconectezi de la realitate. Nu poti depasi momentele de evitare a problemelor daca nu te axezi pe ce se intampla. Nu poti scapa de stres daca nu asculti semnalele de stres pe care organismul ti le transmite.

Fii prezent in tot ceea ce faci

Atentia trebuie sa fie distribuita exclusiv catre activitatea pe care o intreprinzi. Nu incerca sa faci simultan mai multe lucruri, pentru ca nu este sanatos pentru creier si in plus, nu vei reusi sa termini cu succes tot ceea ce ti-ai propus.

Respira si deconecteaza-te

Poti obtine o stare de calm printr-o metoda simpla – opreste-te si respira. Inspira si expira profund, dupa cateva secunda practica tehnica denumita 4-4-4: trage aer in piept pana cand numeri la 4, tine aerul in plamani timp de 4 secunde, apoi expira in 4 pasi. Intreaga procedura se repeta de 4 ori.

Hidrateaza-te

Lipsa de hidratare are efecte asupra anxietatii, iar unul dintre semne este faptul ca intreg organismul nu mai functioneaza la un nivel optim. Hormonii nu sunt distribuiti corect in corp datorita circulatiei deficitare, muschii sunt incordati, iar creierul nu are reactii normale, toate fiind cauze ale lipsei de hidratare.

Somnul este o prioritate

Cultura moderna pune accent pe cei ce muncesc din greu, dar se plateste un pret pentru activitatea neintrerupta. Daca esti iritat si te simti obosit, probabil iti privezi corpul de somn. Exista cateva recomandari, bazate pe studii aprofundate. Pentru tinerii cu varste cuprinse intre 18 si 25 de ani, se recomanda intre 7 si 9 ore de somn. Pentru adultii intre 26 si 64 de ani, sunt necesare 8-9 ore, in fiecare noapte. Pentru cei in varsta, peste 65 de ani, se recomanda 7-8 ore de somn.

Pe scurt, lista de griji trebuie sa fie vazuta ca probleme ce trebuie rezolvate in fiecare zi, acest fapt va duce la minimizarea anxietatii inutile. Astfel, vei valorifica energia in exces pentru a face lucrurile necesare si a te calma.

Comments

comments

Powered by Facebook Comments