Societatea civilă s-a mobilizat şi a salvat Semmering-ul Bănățean – Aproape 300 de turiști au călătorit sâmbătă cu trenul VIDEO

Parcă un blestem urmărește cea mai veche cale ferată montană din țara noastră, Oravița-Anina, supranumită Semmering-ul bănățean. Așa cum se întâmplă de câțiva ani buni, la fiecare început de an când CFR-ul se reorganizează, calea ferată riscă să fie închisă. De fiecare dată este invocat motivul rentabilizării economice.
Această decizie a fost luată și la începutul acestui an când CFR Călători a luat decizia de a opri circulația feroviară pe această rută în zilele de luni, marți, miercuri și joi. Conform dispoziției emise de către CFR Călători, circulația trenurilor pe ruta Oravița – Anina și retur a fost anulată în zilele de luni, marți, miercuri și joi, în perioada 13 ianuarie – 17 aprilie.

Și ca de fiecare dată, societatea civilă din Caraș-Severin s-a mobilizat și a solicitat, prin scrisori deschise adresate ministrului Transportului Sorin Grindeanu, dar și altor factori decidenți, precum și prin acțiuni manifest, revenirea asupra deciziei. Ba mai mult, în acest weekend a fost programată o călătorie manifest cu trenul de la Oravița la Anina.

Dată în funcțiune în urmă cu 162 de ani, Semmering-ul bănățean, este una dintre cele mai frumoase și impresionante linii de cale ferată de munte din sud-estul Europei. În lungime de 33,4 kilometri și cu o diferență de nivel de 340 metri, are 14 tunele săpate în stânca muntelui și zece viaducte, traversând peisaje spectaculoase.
Calea ferată înconjoară de două ori muntele străbătând locuri de o frumusețe unică. Totul a fost săpat în stâncă cu daltă și ciocanul fiindcă nu se inventase dinamita. Vagoanele și locomotivele sunt de o construcție specială pentru a se putea încadra în curbe și viraje.
Chiar dacă în lunile de iarnă numărul turiștilor scade, această pierdere este compensată de numărul biletelor vândute în timpul verii când trenurile circulă cu toate locurile ocupate și cu rezervări făcute de turiști din toată Europa și nu numai cu săptămâni înainte.

Astăzi trenul a fost plin. Deși cele 3 vagoane au 150 de locuri, în tren au fost peste 200 de persoane. Aceștia au plecat din gara Oravița spre Anina cu muzică, cu veselie și cu dorința de a salva acest obiectiv turistic unic în sud-estul Europei.

În gara Anina, alți turiști au luat locul celor care au rămas în oraș pentru o scurtă vizită și s-au întors cu trenul la Oravița.

Partea bună a lucrurilor este că ministrul Sorin Grindeanu, mișcat de acțiunea cărășenilor a anunțat vineri la Timișoara că ,,având în vedere importanța turistică a acestui traseu și unicitatea lui, măsura anulării curselor din cursul săptămânii a fost anulată”.

Această linie ferată Oraviţa – Anina constituie o artă inginerească a construcţiilor de căi ferate montane. A fost construită pe vremea stăpânirii imperiale și servea la transportul cărbunelui de la Anina la Oravița și de acolo la Dunăre portul Baziaș de unde cărbunele pleca spre Viena. Este un unicat în ţara noastră şi în Sud-Estul Europei. Marea artă a construcţiei aceste căi ferate constă în faptul că are o înclinare de 20 o/oo faţă de celelalte căi ferate care au avut o înclinare cu diferenţă de nivel de 14‰.

De asemenea raza curbelor la această linie este de 114 m faţă de celelalte căi care au o rază de 150 m. Din aceste motive au fost nevoie de locomotive şi vagoane speciale. Trecerea peste văi adânci are o lungime totală de 843 m, iar tunelele măsoară o lungime totală de 2084 m. A fost nevoie să se facă străpungeri şi tăieturi în deal pe o distanţă de 21 km. Și totul s-a făcut în urmă cu 161 de ani cu daltă și ciocanul când încă nu se inventase dinamita.

O construcţie asemănătoare se află în Austria- Calea ferată Semering- care a fost construită între anii 1845 – 1854 şi care a constituit un unicat în acea vreme de linie ferată alpină. Cu toate acestea, calea ferată austriacă nu prezintă deosebiri prea mari faţă de linia ferată Oraviţa – Anina.

Galerie foto:

Marius Meixensberger

Comentarii

comentarii