VIDEO 11 Ani de la explozia de la Anina fara vinovati si oras saracit

În anul 2006, într-o zi de 14 ianuarie, șapte mineri și-au pierdut viața iar alți trei au fost grav răniți într-o explozie ce s-a produs la ora 5.30 în mina Anina din cauza acumulărilor de gaz metan. Era tot într-o zi de sâmbătă.
În explozia ce avut loc la Mina Anina din județul Caraș Severin în data de 14 ianuarie a anului 2006, exact acum 11 ani, și-au pierdut viața 7 mineri iar trei au fost grav răniți. Urmașii au rămas acum cu monumentul și cu mormintele minerilor arși de vii sau sfârtecați în explozie. Au pierit arși și sufocați cu gaze și praf de cărbune Virgil Scheider, 43 de ani, Ionuț Marc, 27 de ani, Daniel Bălan, 29 de ani, Daniel Vânau, 30 de ani, Danuț Pușcău, 39 de ani – artificier, Gheorghe Marișescu, 45 de ani, și Matei Izvenar, 52 de ani care au lăsat în urma lor soții îndoliate, părinți neconsolați și 16 copii care au crescut sau vor crește fără tată.

Unul dintre supraviețuitori, cel mai tânăr, Marcel Strachină de 32 de ani pe atunci, a rămas cu sechele psiho-neurologice.
Din cauza intoxicației cu monoxid de carbon și gaze arse de mină, creierul său a avut de suferit. El a stat mult timp fără aer și creierul i-a fost afectat din cauza lipsei de oxigen. Fostul miner are și acum pierderi de memorie, este încă ușor amnezic și face foarte ușor atacuri de panică urmate de stări ușor depresive.

Soția s-a , Marilena Strachină, s-a luptat din toate puterile pentru ai asigura tratamentul precum și regimul alimentar special compus din alimente ușoare și mai ales, multe fructe cu aport de vitamine. La acestea se adaugă un tratament medicamentos ce are rolul de a oxigena creierul și de e reface legăturile neuronale. În final, pentru ași ajuta familie și soțul, Marilena a plecat să îngrijească bătrâni prin Austria și Germania, țări în care guvernele chiar au grijă de cetățenii lor, nu ca în alte părți.

La Anina s-a închis tot. Mina a fost efectiv devalizată. Tot ce a fost parte metalică a fost tăiat și dus la fier vechi. Pe lichidatorul judiciar nu l-a interesat că de fapt este tăiată istoria de 200 de ani a unui oraș, a unei părți din România. Banul câștigat cât mai repede și mai ușor a dictat totul. A fost singurul deziderat al unei haite de nesătui ce sau aruncat cu bomfaierele pe trupul în agonie al minei Anina, cea mai adâncă mină din Europa. Au fost tăiate utilaje unicat ce ar fi stat la loc de cinste în ori și ce muzeu al mineritului. Mașini de extracție, unele unicate în Europa, compresoare, strunguri unicat și o serie de alte utilaje, cândva indispensabile industriei mineritului, au fost tocate zilnic de aparatele de tăiat fier.

Acest lucru s-a întâmplat de când s-a hotărât închiderea SC Miniera Banat Anina, societate din care nu a mai rămas mai nimic și a fost lichidată. Ghinionul SC Minieră a fost că a intrat pe mâna unui lichidator judiciar pasionat doar de propriile buzunare și pentru care istoria e, probabil, doar un cuvânt al limbii române. Să distrugi un utilaj de pe vremea Austro-Ungariei, aflat în stare de funcționare și care ar fi trebuit să fie moștenire tehnică mondială, este o crimă îndreptată împotriva Europei și a lumii întregi. La Puțul II, s-a tăiat mașina de extracție, pusă în funcțiune în anul 1912-Â singura din țară care funcționa cu cablu lat. Nimeni nu a luat nici o măsură împotriva lichidatorului judiciar. Åži acum, autoritățile locale declară că vor să facă muzeu cu ce a mai rămas din mină. Adică, nimic. Crima a mers mai departe: au fost tăiate și mașinile de extracție de la Puțul I, mașini unicat care, până în 2006, au scos cărbune de la 1.000 de metri adâncime.

În acest timp, Anina moare încet și pe mâna ei. Adică, a autorităților care nu au reușit să facă nimic. După închidere minei, a urmat închiderea fabricii de șuruburi, apoi, a fabricii de cherestea. Acum în vizorul hoților de fier va intra probabil calea ferată Oravița- Anina, cale ferată unicat, sau Semmeringul românesc, cum i se mai spune. Din cauza unor probleme, uni spun că a unei decizii, alții că ar fi vorba de reparații la locomotive și vagoane, circulația feroviară pe aceasta cale ferată a fost suspendată. Nimeni nu știe până când.

În primăvara anului 1861 începe construcția unei căi ferate de la Oravița la Anina. La 15 decembrie 1863, calea ferată Oravița-Anina, având lungimea de 33.4 km, este terminată. Frumusețea peisajului și performanța construcției l-a determinat pe un anume baron Schlagintweit să o compare cu linia de cale ferată austriacă a Semmeringului, faimoasă la acea vreme, și să încerce să facă cunoscut lumii această zonă sub denumirea de „Elveția bănățeană”. După reîntregirea României, traseul a fost denumit „Semmeringul bănățean”.

Pentru a vă face o idee și a putea face o comparație între ce a fost atunci și ce a mai rămas acum, în EXCLUSIVITATE, INFOCS a realizat un material video pe care vi-l oferă spre vizualizare. Totul se bazează pe regula cum a fost atunci- cum este acum, sau, în ce hal au fost aduse acum orașul și mina.

DE asemenea, INFOCS vă oferă posibilitatea unui remember VIDEO a ceea ce s-a întâmplat atunci, adică acum 11 ani, la Anina.
Inceheim cu imagini ale Aninei vazuta altfel. Imagini de pe youtube.

Comentarii

comentarii