In 2015, Seminarul „Didactica Internațional”, ajunge la cea de-a XXIV-a ediție

În contextul în care anul 2015 va fi declarat Anul European pentru Dezvoltare, Inspectoratul Școlar Județean și Casa Corpului Didactic Caraș-Severin în parteneriat cu Universitatea „Eftimie Murgu” Reșița, sprijinite de Consiliul Județean Caraș-Severin în calitate de coorganizator, în parteneriat cu alte instituții implicate cu responsabilitate și largă deschidere în promovarea inițiativelor locale, regionale, naționale și europene în domeniul educației și formării, în cadrul Seminarului „Didactica Internațional”, ajuns la cea de-a XXIV-a ediție, în anul 2015, propunem ca temă impuls: „Dezvoltarea dimensiunii europene a educației prin curriculum-ul școlar”.
Așa cum în majoritatea țărilor Uniunii Europene, „exercițiile de viziune” asupra problemelor educației și formării profesionale, însoțite de ample dezbateri publice și de implicarea autentică a unui număr mare și variat de actori educaționali, economici și sociali, reprezintă realități obișnuite, seminarul nostru „Didactica Internațional” a rămas, din acest punct de vedere, un proiect viabil.
În cadrul activităților ce le vom organiza la această ediție dorim să aducem în actualitate valorile formulate în documentul „Consensul european privind educația pentru dezvoltare”, din partea specialiștilor din Ministerul Educației Naționale, din Universități, specialiști ai Institutului de Științe ale Educației, ai Institutului European din România și ai Reprezentanței Comisiei Europene în România, precum și a reprezentanților Agenției de Dezvoltare Regională VEST și ai Regiunii DKMT.
În același timp, dorim să valorificăm experiențele pozitive și exemplele de bună practică centrate pe valorile europene din domeniul educației și formării, din domeniul dezvoltării regionale echilibrate și a unei competitivități sporite la nivel local, regional, național, din perspectiva dezvoltării globale versus dezvoltării durabile.
Invităm pe această cale reprezentanți ai unităților de învățământ din județ și din țară care dețin expertiză, au derulat programe, proiecte și parteneriate cu rezultate demne de semnalat în domeniul dezvoltării regionale, a educației pentru o dezvoltare durabilă, precum și Universități sau alte instituții de învățământ superior, Institutul de Științe ale Educației, Asociațiile profesionale, care pot interveni cu sugestii și propuneri concrete pentru organizarea unor ateliere de lucru specifice, iar cadrele didactice interesate pot trimite propuneri, lucrări științifice și alte materiale elaborate în acest domeniu, până la sfârșitul lunii martie 2015, la următoarele date de contact:
Casa Corpului Didactic Caraș-Severin,
REŞIŢA, 320059, Str. Bega Nr. 1, Telefon: 0255218029, 0355417618, Fax: 0255206005.
E-mail: ccd_caras_severin@yahoo.com, ccdcaras@gmail.com
Web: www.ccdcsa.ro
În felul acesta putem să pregătim modul de desfășurare a atelierelor Seminarului din luna mai 2015, când vom avea ca invitați la Seminarul „DIDACTICA INTERNAŢIONAL” și reprezentanți ai unor instituții partenere din Europa și nu numai, care de-a lungul anilor au fost prezenți în cadrul lucrărilor seminarului nostru DIDACTICA devenit emblema învățământului din Banatul de Munte.

Temă spre consultare:

2015 – Anul European pentru Dezvoltare

SEMINARUL DIDACTICA INTERNAŢIONAL
EDIŢIA a XXIV-a
Tema impuls: „Dezvoltarea dimensiunii europene a educației prin curriculum-ul școlar”

Anul european pentru dezvoltare va fi primul an european cu o puternică dimensiune globală bazată pe drepturi. Prin acest an european se creează „o ocazie unică pentru o amplă dezbatere publică și un angajament civic semnificativ referitor la viziunea Europei în ceea ce privește dezvoltarea globală, atât pe teritoriul european, cât și pe celelalte continente, cu dimensiunile sale legate de drepturile omului, dezvoltarea durabilă și coeziunea socială”.

Accentul trebuie pus în primul rând pe cele mai durabile și mai relevante aspecte ale
cooperării pentru dezvoltare, cum ar fi solidaritatea și justiția la nivel global, coerența politicilor în scopul dezvoltării, obiectivele de dezvoltare durabilă, bunurile publice globale și provocările aferente, precum și rolul cetățenilor europeni în calitate de actori și de consumatori într-o economie globală.

Anul european joacă un rol aparte în ce privește comunicarea și implicarea activă a cetățenilor și permite ca actorii instituționali, împreună cu un număr tot mai mare de organizații ale societății civile să organizeze evenimente comune la nivelul UE, la nivel național și regional sau local.

2015 este anul în care se prevede îndeplinirea Obiectivelor de dezvoltare ale mileniului. Punctul său culminant ar trebui să fie evaluarea rezultatelor obținute și adoptarea unei noi strategii sau paradigme pentru deceniul următor. UE a jucat un rol-cheie în problemele de dezvoltare și în instituirea Obiectivelor de dezvoltare ale mileniului. Chiar dacă cooperarea pentru dezvoltare este mult mai cuprinzătoare decât ajutorul pentru dezvoltare, trebuie observat că cea mai mare parte a volumului total al ajutorului oficial pentru dezvoltare (60%) provine din UE și din statele sale membre. UE și cetățenii săi, împreună cu partenerii săi din țările în curs de dezvoltare ar trebui să joace un rol major în dezbaterile cu privire la perioada de după 2015.

Potrivit datelor Eurobarometrului, circa 20 de milioane de persoane din UE sunt implicate personal (inclusiv ca voluntari) în activitatea organizațiilor neguvernamentale din domeniul dezvoltării; circa 130 de milioane de cetățeni UE fac donații în beneficiul unei organizații de ajutorare a țărilor în curs de dezvoltare, iar un total de 72% din cetățenii UE se declară personal în favoarea sprijinirii țărilor în care se înregistrează indicatori de dezvoltare cu valoare scăzută.

Tot mai multe persoane devin conștiente de faptul că dezvoltarea începe în propriile noastre țări și la nivelul propriei existențe, prin educație pentru dezvoltare și un comerț echitabil, protecția mediului, participarea politică și implicarea societății civile etc.

UE va folosi discuțiile din cadrul dezbaterilor pe tematica dezvoltării pentru a îmbogăți conținutul Anului prin mai multe activități concrete și măsuri care să asigure rezultate mai bune și durabile și solicită să se acorde o atenție sporită temei cooperării pentru dezvoltare, solidarității globale și dezbaterii privind obiectivele de dezvoltare ale mileniului. Comitetul propune ca anul 2015 să fie dedicat «dezvoltării și cooperării» (denumire provizorie). „Dat fiind că atât UE, cât și statele sale membre au hotărât, de asemenea, să realizeze aceste obiective până în 2015, Comitetul propune să se profite de acest An european pentru a sensibiliza și responsabiliza cetățenii, societatea civilă și nivelurile național și european în ceea ce privește îndeplinirea obiectivelor stabilite și a celor noi, ce vor fi definite pentru perioada de după 2015.”

Sensibilizarea și implicarea cetățenilor europeni și a organizațiilor societății civile, precum și a partenerilor lor din întreaga lume în dezvoltare și în dialogul politic privind dezvoltarea și justiția pe plan mondial reprezintă o condiție-cheie a succesului Anului și a dezvoltării, în general. Organizațiile societății civile joacă un rol esențial, nu numai în ceea ce privește obținerea de fonduri și implementarea activităților de dezvoltare, cât și în desfășurarea proceselor politice. Acest lucru este valabil îndeosebi pentru tânăra generație, care tinde să fie mult mai conectată la lume, în general, prin intermediul platformelor sociale și al altor mijloace de comunicare și care este mai conștientă de problemele imperioase pe care va trebui să le soluționeze. Din acest motiv, implicarea concretă și directă a copiilor și a tinerilor în dezbaterile de pe marginea Anului european are o importanță crucială și, în acest context, trebuie să existe o implicare semnificativă și directă a cetățenilor care reprezintă diferite interese și provin din diverse categorii sociale. Aspectele menționate anterior trebuie să se reflecte corespunzător în pregătirea și implementarea Anului, în conținutul său și în fondurile care îi sunt alocate.

Comitetul este în favoarea unei abordări descentralizate în ceea ce privește Anul european, iar grupurile operative de la nivel național ar trebui să stabilească o deviză, un slogan sau o invitație la participare în cadrul Anului, care să reflecte cât mai bine situația din fiecare stat membru. Lucrările acestor grupuri, precum și sprijinul prevăzut în acest scop, ar trebui să continue și după încheierea Anului, iar societatea civilă bine organizată ar trebui să joace un rol central în cadrul grupurilor operative.

Pornind de la bunele practici din cadrul anilor europeni anteriori, Comitetul Economic și Social European (CESE) își exprimă sprijinul pentru crearea unei alianțe a organizațiilor societății civile, alianță cât mai largă și favorabilă incluziunii, care să joace, ca și în anii precedenți, rolul de lider în ceea ce privește planificarea și punerea în aplicare a Anului european. CESE sugerează să se acorde o atenție deosebită colaborării strânse cu membrii și organele CESE și cu celelalte părți interesate, precum și cu membrii de la nivel european și național ai acestei alianțe.

Instituțiile UE ar trebui să depună toate eforturile pentru a garanta că Anul european este:
– o sursă de inspirație: el trebuie să reprezinte un proces în cadrul căruia toți cei implicați discută și dezvoltă împreună noi idei și noi practici în materie de dezvoltare și ajung la un consens în ce privește răspunsul la întrebarea: „Ce înseamnă justiția mondială în opinia Europei și a cetățenilor săi?”;
– participativ, concentrându-se asupra cetățenilor și a opiniilor lor cu privire la justiția mondială și conferindu-le rolul de actori principali în cadrul dezbaterii. Aceasta presupune ca cetățenii să beneficieze de șanse egale de a-și face auzite ideile proprii, precum și pe cele ale organizațiilor din care fac parte. Este vorba și de a trece de la „informarea cetățenilor sau creșterea gradului de sensibilizare” la „o discuție comună pe marginea opiniilor lor cu privire la o dezvoltare mondială justă”;
– coerent: politica în domeniul dezvoltării trebuie să fie coerentă, iar pe durata Anului european, și alte politici ale Comisiei Europene, dincolo de cea de dezvoltare (politicile din domeniul comerțului, finanțelor, agriculturii, administrațiilor publice etc.) trebuie să fie analizate din această perspectivă și a Strategiei Europa 2020;
– un proces de educație și de sensibilizare în materie de dezvoltare: Anul european ar trebui să fie perceput ca un proces participativ de educație pentru dezvoltare și de sensibilizare, bazat pe principiile pedagogice și pe valorile formulate în documentul „Consensul european privind educația pentru dezvoltare”;
– global: orice dezbatere trebuie să aibă loc de pe poziții egale în raport cu partenerii din afara Europei.

Educația pentru Dezvoltare este un proces de învățare activ, bazat pe valorile solidarității, egalității, includerii și cooperării (Definiția DEEEP). Aceasta permite oamenilor să treacă de la o conștientizare a priorităților de dezvoltare internațională și de dezvoltare umană durabilă, printr-o înțelegere a cauzelor și efectelor problematicii globale, către o implicare personală, activă și informală.
Programele EDUCAȚIEI PENTRU DEZVOLTARE se adresează: tuturor cetățenilor, în general, copiilor, tinerilor, familiilor, comunităților, studenților, personalului didactic din școli și universități, actorilor din mass-media, leader-ilor comunităților, factorilor de decizie (autorităților locale și naționale, instituțiilor publice), mediului de afaceri, Societății Civile, Sindicatelor, celebrităților.
Ariile tematice în cadrul Educației pentru Dezvoltare vizează: ODM (Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului), Drepturile Copilului, Comerț Echitabil, Dezvoltare Durabilă, Relațiile Nord-Sud, Drepturile Omului, Globalizare, Drepturile Economice și Sociale, Pace și Dezvoltare, Drepturile Minorităților, Rasism, Democrație și Guvernabilitate, Migrație, Probleme de Gen, Educație Multiculturală, Asistență Oficială pentru Dezvoltare, Drepturi Politice și Civile, HIV/SIDA, Securitatea Hranei, Drepturi laborale, Organizația Mondială a Comerțului, Datorii, Strategii de finanțare pentru ED.
Nevoia de a avea Educație pentru Dezvoltare a fost exprimată în mai multe întâlniri internaționale, fiind în același timp și rezultatul unei nevoi a UE de a-și îmbunătăți sistemul de comunicare legat de programele sale de dezvoltare și de a-și implica cetățenii. Iată o listă de inițiative care au constituit pași importanți către o Strategie Europeană de Educație pentru Dezvoltare:
1. Declarația de Politică pentru Dezvoltare (Consensul European);
2. Regulamentul Consiliului nr. 1658/98;
3. Planul D al Comisiei Europene;
4. Rezoluția Consiliului asupra Strategiei de Conștientizare pentru ED(2001);
5. Declarația de la Maastricht (2002);
6. Procesul Palermo (2003);
7. Conferința Europeană asupra Conștientizării și ED pentru Solidaritate N-S.

În cadrul CONCORD (Confederația europeană reprezentând mai mult de 1500 de ONG-uri implicate în cooperare pentru dezvoltare), Forumul de Educație pentru Dezvoltare (FED) reprezintă unul dintre grupurile de lucru principale. Compus din reprezentanți ai platformelor naționale și internaționale din cadrul CONCORD, precum și din reprezentanți ai României și Bulgariei, FED și-a manifestat o atenție deosebită pentru implicarea activă a României în procesul de elaborare al Strategiei Europene de Educație pentru Dezvoltare prin invitația adresată de a fi parte din Steering Commitee (Consiliul Director). FED are ca principale arii tematice: curricula, cod de conduită, școala de vară, strategii de finanțare, informare și conștientizare.
Educația pentru dezvoltare, așa cum este definită în contextul EU și adoptată de către CONCORD, este foarte necesară în contextul unui sector ONGD tânăr pentru o serie întreagă de motive:
a) susține un proces necesar de educare a practicienilor în paralel cu acțiunile de cooperare pentru dezvoltare. Astfel, în contextul României ar fi necesară educația țintită către: sectorul ONG, autorități, Guvern, populație și mediul donatorilor.
b) susține ridicarea gradului de conștientizare al populației într-o temă foarte nouă (dar NECESARĂ) pentru România. Conștientizând necesitatea cooperării pentru dezvoltare, putem să avem și conștiința și demnitatea apartenenței la comunitatea globală.
c) Eforturile României în Educația pentru Dezvoltare sunt susținute la nivel euro.

În acest context, Inspectoratul Școlar Județean și Casa Corpului Didactic Caraș-Severin în parteneriat cu Universitatea „Eftimie Murgu” Reșița, sprijinite de Consiliul Județean Caraș-Severin în calitate de coorganizator, în parteneriat cu alte instituții implicate cu responsabilitate și largă deschidere în promovarea inițiativelor locale, regionale, naționale și europene în domeniul educației și formării, în cadrul Seminarului „Didactica Internațional”, ajuns la cea de-a XXIV-a ediție, în anul 2015, propunem ca temă impuls: „Dezvoltarea dimensiunii europene a educației prin curriculum-ul școlar”.

Așa cum în majoritatea țărilor Uniunii Europene, „exercițiile de viziune” asupra problemelor educației și formării profesionale, însoțite de ample dezbateri publice și de implicarea autentică a unui număr mare și variat de actori educaționali, economici și sociali, reprezintă realități obișnuite, seminarul nostru „Didactica Internațional” a rămas, din acest punct de vedere, un proiect viabil.
În cadrul activităților ce le vom organiza la această ediție dorim să aducem în actualitate valorile formulate în documentul „Consensul european privind educația pentru dezvoltare”, din partea specialiștilor din Ministerul Educației Naționale, din Universități, specialiști ai Institutului de Științe ale Educației, ai Institutului European din România și ai Reprezentanței Comisiei Europene în România, precum și a reprezentanților Agenției de Dezvoltare Regională VEST și ai Regiunii DKMT.
În același timp, dorim să valorificăm experiențele pozitive și exemplele de bună practică centrate pe valorile europene din domeniul educației și formării, din domeniul dezvoltării regionale echilibrate și a unei competitivități sporite la nivel local, regional, național, din perspectiva dezvoltării globale versus dezvoltării durabile.
Invităm pe această cale reprezentanți ai unităților de învățământ din județ și din țară care dețin expertiză, au derulat programe, proiecte și parteneriate cu rezultate demne de semnalat în domeniul dezvoltării regionale, a educației pentru o dezvoltare durabilă, precum și Universități sau alte instituții de învățământ superior, Institutul de Științe ale Educației, Asociațiile profesionale, care pot interveni cu sugestii și propuneri concrete pentru organizarea unor ateliere de lucru specifice, iar cadrele didactice interesate pot trimite propuneri, lucrări științifice și alte materiale elaborate în acest domeniu, până la sfârșitul lunii martie 2015, la următoarele date de contact:

Casa Corpului Didactic Caraș-Severin,
REŞIŢA, 320059, Str. Bega Nr. 1, Telefon: 0255218029, 0355417618, Fax: 0255206005.
E-mail: ccd_caras_severin@yahoo.com, ccdcaras@gmail.com
Web: www.ccdcsa.ro
În felul acesta putem să pregătim modul de desfășurare a atelierelor Seminarului din luna mai 2015, când vom avea ca invitați la Seminarul „DIDACTICA INTERNAŢIONAL” și reprezentanți ai unor instituții partenere din Europa și nu numai, care de-a lungul anilor au fost prezenți în cadrul lucrărilor seminarului nostru DIDACTICA devenit emblema învățământului din Banatul de Munte.

Asigurându-vă de întreaga noastră considerație, cu cele mai alese sentimente și mulțumiri,

DIRECTOR C.C.D. Caraș-Severin,
Prof. Tudor DEACONU

Comentarii

comentarii