ATENTIE RESITENI – SE PREGATESTE FURTUL MUZEULUI DE LOCOMOTIVE
Muzeul locomotivelor din Reșița va merge la export?
Muzeul de locomotive din Reșița este unicat în România și se află pe lista monumentelor istorice, dar a ajuns pe mâna unui ONG obscur. Într-un parc amenajat în 1972 sunt expuse 16 locomotive construite de-a lungul timpului la Reșița. Cea mai veche dintre ele, denumită „Resicza , a fost proiectată de scoțianul John Haswell și pusă în funcțiune în 1872, fiind una dintre primele trei locomotive cu aburi din sud-estul Europei. În 1964, după aproape un secol, construcția locomotivelor cu aburi în uzinele de la Reșița se încheie.
Între primăria orașului și UCM Reșița, proprietara a 15 dintre loÂcoÂmoÂtive, au avut loc mai multe înÂțeÂleÂgeri legat de modul de administrare a muzeului. În iunie 2002 s-a încheiat ulÂtima convenție între cele două părți prin care locomotivele au fost date în administrarea Primăriei Reșița pâÂnă în 2006, cu posibilitatea de prelunÂgire a acestei înțelegeri. În această convenție se arată că muzeul de locomotive nu reprezintă numai istoria UCMR, ci și a întregului oraș Reșița și de aceea conducerea managerială va analiza posibilitatea ca după 2006 loÂcomotivele proprietate a UCMR să fie transferate gratis, sau vândute la un preț modic, către primărie.
O sinÂgură locomotivă nu era în patrimoniul UCMR, ci aparținea Muzeului Tehnic „Dimitrie Leonida din București. Actul a fost semnat din parÂtea UCMR de managerul general de atunci, Dan Obădău. Locomotivele nu au mai fost vândute priÂmăÂriei, pentru că pe 23 decembrie 2003 a fost semnat contractul de privatizare a UCMR. Singura firmă care a ÂfăÂcut ofertă pentru pachetul majoritar de acțiuni a fost INET AG din Elveția împreună cu Asociația salariaților.
INET AG, în spatele căreia se află BogÂdan Buzăianu, mogulul energiei și partenerul de afaceri al fratelui preÂședintelui României. Ani de zile, președintele Consiliului de Administrație al UCMR a fost Adrian CheÂbuÂțiu, care și-a dat demisia după ce a fost arestat și trimis în judecată pentru fapte de corupție, fiind acuzat de procurorii DNA de implicare într-o afacere cu motoare din care statul ar fi fost prejudiciat cu 60 de milioane de euro în urma returnării de TVA. Chebuțiu este strâns legat și de Sorin Frunzăverde, președintele CJ Caraș-Severin, care a și fost plătit drept consiÂlier de una dintre firmele înfiinÂțate de Chebuțiu.
În presupusa reaÂbiÂliÂtare a acestui muzeu s-a implicat și Consiliul Județean. În aprilie și septembrie 2009, CJ Caraș-Severin în caÂlitate de beneficiar al proiectului „ReÂaÂmenajare Muzeu de Locomotive Reșița , ca parte a Programului OpeÂrațional Regional 2007-2013 axa priÂoÂritară 5 „Dezvoltarea și promoÂvaÂrea turismului , domeniul major de intervenție 5.1 „Restaurarea și vaÂloÂÂrificarea durabilă a patrimoniului cultural, precum și crearea/moderniÂzaÂrea infrastructurilor conexe a aprobat două hotărâri prin care s-a dat undă verde studiului de fezabilitate și ulterior proiectului tehnic și detaliilor de execuție pentru reamenajarea muzeului cu contribuție financiară nerambursabilă din partea UE. Ceea ce nu s-a întâmplat.
LoÂcoÂmoÂtiÂvele stau și ruginesc, sunt doar vopsite la exterior din când în când.
În contractul de privatizare înÂcheÂiat între INET AG și AVAS nu apaÂre nicăieri vreo specificație legată de aceste locomotive de patrimoniu. UlÂterior privatizării, ele au ajuns în poÂsesia unui ONG deținut de nevasÂta lui Adrian Chebuțiu. Chebuțiu a pus pe butuci UCMR, vânzând tot ce se putea. Nici actuala conducere nu a fost capabilă să lămurească situația loÂcoÂmotivelor. „Ne plânge tuturor suÂfletul după ele , a declarat un oficial din Ministerul Culturii care a precizat că este nevoie de o acțiune legislativă sau o hotărâre de guvern prin care să se remedieze situația muzeului. Același oficial a mai precizat că se poate declanșa o anchetă prin Direcția de Patrimoniu a Ministerului.
Afaceri bizare
Concedieri masive Comisia de negociere a AVAS a fost formată din Valerică Maitan – președinte, Marina Ghiță – secretar, Iulia Popescu – membru, Doina Aspru, Simona Popescu – membru.
În contract se prevedea și concedierea a 800 de angajați, dar și scutirea la plată a dobânzilor și penalităților de orice fel aferente obligațiilor restante. Președintele Consiliului de administrație a fost numit Adrian Chebuțiu. La doi ani de la privatizare, INET AG, care oricum nu îndeplinise criteriile cerute de AVAS, deținea aproape 90%
din acțiuni. În septembrie 2006, a mai fost încheiat un contract de vânzare de acțiuni prin care procentul de 0,32% cât mai deținea AVAS a ajuns tot la INET AG. Directorul general al INET AG și cel care a purtat negocierile direct cu șeful AVAS a fost Beat E. Corpataux.
Beat Corpataux omul mogulului energiei, Bogdan Buzăianu, este legat de Energy Holding, care asigura energie electrică firmei fratelui președintelui Traian Băsescu. Corpataux a fost în mijlocul scandalului legat de retehnologizarea pentru sume exorbitante a hidrocentralelor de la Porțile de Fier I și II.
Evaziune fiscală
Adrian Chebuțiu, un alt pion al lui Buzăianu, a fost numit după privatizare președintele ConsiÂliuÂÂlui de Administrație. S-a reÂmarÂcat prin faptul că a împărțit UCM Reșița în mai multe firmuÂlețe și a vândut masiv din activele acestor firme. Chebuțiu a înființat în 2004 la Timișoara firma AC Management prin care s-a asociat cu firmele desprinse din UCMR. AC Management a fost apoi preluată de Forces Motrices France din Franța, reprezentată de Dana Chebuțiu, fosta soție a lui Adrian CheÂbuÂțiu.
Pe statele de plată ale AC management cu suma de 60.000 de ron s-a aflat și Sorin Frunzăverde, președintele Consiliului Județean Caraș-Severin și prim-vicepreședinte PDL la nivel național. Actuala soție a lui Chebuțiu a pus mâna prin Fundația UDR pe muzeul de locomotive. În 2011 Chebuțiu a fost arestat, pe când era director general al UCMR, împreună cu mai multe persoane pentru evaziune fiscală, complicitate la evaziune fiscală și fals intelectual. Procurorii DNA au arătat că un om de afaceri libanez Said Baaklini împreună cu Adrian Chebuțiu și câțiva complici au pus la cale o returnare de TVA de 60 de milioane de euro, mimându-se exportul unor motoare a căror valoare fusese supraevaluată.
preluare integrala rol.ro