Cum ne manipuleaza supermarketurile ca sa cumparam inutil

Supermarketurile folosesc numeroase trucuri pentru a ne determina să cumpărăm mai mult.
Deşi pare greu de crezut, modul în care este aranjată marfa şi felul în care sunt prezentate preţurile în supermarketuri nu sunt aleatorii. Acestea mizează pe simţurile noastre şi pe modalităţi prin care ne pot păcăli creierul să cumpere impulsiv lucruri de care nu avem nevoie sau cantităţi mai mari decât ne trebuie.

Supermarketurile care au împânzit oraşele din România mizează foarte mult pe cumpărarea impulsivă şi pe trucuri care să ne păcălească creierul să cumpărăm lucruri şi produse de care nu avem cu adevărat nevoie.

Psihologii spun că poporul român a „moştenit” suferinţele unei perioade grele din vremea comunismului: foamea şi frigul. Nevoile primare nesatisfăcute atât de multă vreme au lăsat urme în subconştientul colectiv. De aceea nevoia de a umple figiderul de produse alimentare şi casa cu obiecte, deseori inutile, apare şi astăzi.

„Ne amintim de cozile imense care se formau atunci când existau produse în magazinele, de obicei, goale. Oamenii ştiau că, dacă reuşeai să cumperi atunci, aveai ceva timp în casă alimentele necesare traiului zilnic. Astăzi, alimentele se găsesc permanent şi le poţi achiziţiona oricând şi în cantităţi mici, însă subconştientul este cel care atenţionează că s-ar putea să nu găseşti produsul respectiv şi că e preferabil să ai, din belşug.

Extremele apar permanent în compormantul uman: dacă ceva a fost interzis, în momentul în care ai posibilitatea să obţii, îţi doreşti fără limită, ca şi cum ţi-ai asigura rezervele pentru zilele «negre»”, explică psihologul Daniela Dragne-Macarie.

Alături de Daniela Dragne-Macarie, Adevărul.ro a pregătit o listă cu cele mai comune 8 tehnici de manipulare folosite de supermarketuri:

1. Supermarketurile pun produsele proaspete, precum legumele şi fructele, la intrare, pentru a deschide apetitul consumatorului, iar la final, înainte de casele de marcat sunt dulciurile şi băuturile alcoolice;

2. Gheretele din lateralele magazinelor unde se pregătesc produse, pe loc, alimentează olfactiv poftele clienţilor;

3. Culorile folosite la etichete constituie o formă de „convingere” a consumatorului. Discounturile sunt trecute pe etichete portocalii sau roşii, culori care induc starea de bine, de veselie şi căldură;

4. Produsele oferite gratuit la achiziţionarea unui anumit număr de produse similare, transport gratuit, reducere procentuală sau fixă de preţ – toate acestea transmit psihicului mesajul că primeşti ceva gratis şi te face să uiti de condiţionare;

5. Mesajele subliminale, care se folosesc de stimuli a căror intensitate se află sub pragul percepţiei conştiente. De exemplu, dacă ţi-e sete, vei alege băutura în care imaginea sticlei este aburită, lichidul lasă o urmă şerpuită pe sticlă, chiar dacă acea băutură poate nu se află pe lista preferinţelor tale;

6. Promoţiile care sunt legate de anumite perioade de timp, te determină şi ele să achiziţionezi produsul în acel moment, de teama ca a doua zi să nu-l mai găseşti;

7. Cupoanele cu diferite reduceri te conving că poţi cumpăra anumite produse cu bani mai puţini. Cu ajutorul lor, magazinele practic te determină să cumperi în continuare din acel loc;

8. Psihicul este influenţat şi prin folosirea cifrei „9” la finalul sumei afişate la produs, care determină consumatorul să cheltuiască mai mult. Aceste preţuri au efect pozitiv asupra comportamentului de cumpărare, dându-i senzaţia consumatorului că 4,99 de lei este un preţ mai acceptabil decât 5,00 lei;

Aceste trucuri folosite de supermarketuri pot fi însă contracarate cu câteva practici simple. Una dintre ele este să nu mergem la cumpărături cu stomacul gol, să facem o listă clară, de acasă, cu produsele de care avem nevoie şi să evităm achiziţionarea în plus a altor produse. De asemenea, trebuie să cumpărăm numai cantitatea de care avem nevoie şi să evităm setea de chilipiruri, sete pe care mulţi comercianţi o cunosc.

Citeste articolul tot si in orginal AICI: http://www.nationalisti.ro/2016/04/manipulare-supermarket/

Comentarii

comentarii