Din nou pe tapet- Funicularul reşiţean- un simbol sau un pericol ce pândeşte deasupra capului

funicular vazut de susÎn ultimele zile se încearcă din nou un adevărat tam-tam mediatic privind soarta funicularului reșițean- mă rog, a ceea ce a mai rămas din el: câţiva stâlpi- fiindcă o parte dintre ei au fost tăiaţi şi luna trecută în zona stadionului, două- trei vagonete şi  podul de protecţie de peste centrul oraşului. Mai ales aceasta ultimă rămăşiţă trezeşte multe dispute. Dar, interesul poartă felul. Să vedem al cui. 

Fost un adevărat simbol al oraşului şi a industrii grele reşiţene, din păcate, podul funicular a ajuns în prezent un morman de fiare vechi. Şi ca ori şi ce construcţie veche de care nu se mai interesează nimeni, acesta devine pe zi ce trece un pericol pentru miile de reşiţeni ce trec pe sub el inconştienţi de pericolul de deasupra capului. Podul a fost construit cu scopul de a proteja oraşul şi trecătorii de bucăţile de calcar ce cădeau din vagonetele ce veneau încărcaţi de la cariera Doman şi ajungeau la fabrica de var de la aglomerator iar de acolo varul şi minereul aglomerat ajungea peste Dealul Crucii pe alt traseu, la furnalele de la Poarta1. Mai picau bucăți de calcar din vagoneți, dar nu au fost puţine cazurile în care din cauza defecţiunilor, au căzut chiar vagonetele cu totul. Deci, scopul podului- funicular a fost unul strict axat pe protecția reșițenilor. Ba mai mult, să nu uităm că podul a fost un adevărat blestem pentru cei ce locuiau atunci în zona Pătru Iacob, centrul oraşului până prin 1975. Vagonetele făceau un zgomot infernal, dar exact ca şi cu tramvaiul reşiţean, lumea a ajuns să se obişnuiască cu zgomotul şi  huruitul rolelor.
Ca să nu o mai lungim atât, ,,Aglomeratorul” nu mai există, furnalele au fost închise, unul a fost demolat cu largul concurs al fostului primar Liviu Spătaru prin faptul că nu a făcut nimic să oprească acest lucru, la fel cum a cam dispărut tot ce a însemnat industrie la Reşiţa. Funicularul a dispărut şi el- la ora actuală rămânând doar partea despre care vorbim acum. Cu siguranţă că dacă nu era în centrul oraşului, tuciurii de la Mociur, adevăraţi specialişti în maşinaţiile cu fier, ar fi avut grijă de el şi acesta era de mult dispărut. Nici cei de la CSR nu s-au îngrămădit să îl demoleze fiindcă trebuie să recunoaştem că acest lucru se poate face cu nişte costuri enorme şi cu o adevărată armată de oameni. Ca să respectăm adevărul, trebuie spus că şefii de la Combinat au trimis echipe de oameni care au cam tăiat tot ce se putea tăia de pe restul traseului. Adică, de la Cultural, peste deal până la stația de încărcarea din Valea Domanului şi de la Cultural, în partea cealaltă mai departe peste deal până la Mociur și de aici peste Dealul Crucii până la Poarta 1. Sunt cunoscute încăierările şi bătăile dintre ,,indienii” din Mociur şi ,,Katanga” şi angajaţii de la CSR care recuperau fierul ce le aparţinea de drept.
Revenind la zilele noastre – lucrurile stau cu totul altfel. Că respectiva construcţie a fost un simbol pentru oraş la fel ca şi stema UCMR de pe Gol, este adevărat, dar aici și până la al transforma în telegondolă sau pasarelă pietonală sau ori şi ce altceva, este drum lung. Cu siguranţă că ruşii de la Combinat au avut planurile lor și s-au scăpat bucuroşi de el fiindcă la ora actuală, această construcţie nu reprezintă altceva decât un morman de fier vechi fără folos. Și care îl va obliga pe proprietar- ori care ar fi el= să cheltuiască sume mari de bani pentru întreținerea lui. Ce mai tura- vura, locul lui este în cuptor la topit şi gata. Sună dur, dar este adevărul gol- goluţ. Şi o să vedeţi şi de ce.
Deja din cauza rugini şi a vechimii, părţi din pod au început să cedeze. O bucată a căzut în apropiere de Palatul Cultural, altele stau să cadă iar plasa de protecție încărcată cu tone de calcar de la vagonetele răsturnate de-a lungul anilor. Construcția a devenit un pericol şi cu siguranţă va veni timpul când proprietarul – ori care ar fi acesta- va fi obligat să ia măsuri. Având in vedere locul unde este amplasat, mărimea construcţiei şi alte aspecte de acest fel, cine știe la ce costuri se va ajunge.
Lagat de visul numit telegondolă: mai muţi reşiţeni, ingineri în domeniu şi oameni care au habar, spun că o telegondolă pe vechiul traseu al funicularului ar fi cea mai proastă inspiraţie şi bani aruncaţi pe degeaba. Să fin serioşi şi mai ales logici!
Ce să lege telegondola? Cariera de la Doman de cartierul Mociur? Că zona Mociur este o adevărată rezervație datorită ,,faunei” ce mișună pe acolo, este adevărat, dar vorbim aici de lucruri serioase.  
Alta ar fi situaţia dacă ar prinde viaţă proiectul primarului Stepanescu de a se construi un parc de distracţii pe dealul Golului. Atunci, ar fi bună o asemenea telegondolă fiindcă ar avea un sens, numai că, altul ar fi traseul ei. Şi să nu uităm că aceste telegondole vin de la fabrică exact ca un ,,tot” unitar: de la șuruburi și cablu până la cabine, aparatură şi ….stâlpii de susţinere. Ori, ce poţi face cu acest pod- funicular care are maxim doi metri şi jumătate înălţime fiindcă deasupra are o grindă de susţinere?! Aceasta în condiţia în care o cabină are undeva la patru metri cu tot cu picior şi role.
Mai bătea câmpii zilele trecute cineva pomenind de construcţia unor birouri pe funicular, dar trecem aberaţia la capitolul glume şi ne abţinem.
De fapt, având în vedere experienţa cu lucrarea de la km 7 – lucrări în care s-au băgat milioane de euro fără rost- ca doar erau bani publici- nu ar fi de mirare să se întâmple la fel, numai că, acum la conducerea oraşului avem alţi consilieri şi probabil aceştia vor şti mai bine unde trebuie băgaţi bani.
Judecând la rece, se pare că lucrurile stau altfel cu acest funicular. Mai degrabă proprietarul nu are ce face cu el acum și caută să scape de el. Amenință că podul va ajunge la fier vechi! Hai să o vedem și pe asta și mai ales, cine o să-l cumpere ca fier vechi și când va trece la tăierea lui. Prin oraș umblă vorba că de fapt se încearcă sensibilizarea reșițenilor nostalgici cu ,,funicularul- simbol al Reșiței- iar acest lucru ar forța mâna autorităților locale să preia cumva funicularul pentru a-l salva de la tăiere. Gurile rele vorbesc despre un posibil schimb ,,în natură” între proprietarul funicularului și administrația locală. Primarul Mihai Stepanescu spune că ,,în luna mai, problema funicularului va fi supusă dezbaterii publice. În acest fel, autoritățile vor vedea dacă reşiţenii doresc sau nu păstrarea acestuia.
În altă ordine de idei, normal ar fi ca proprietarul să îşi păzească acum investiţia fiindcă se întâmplă lucruri inadmisibile. Şi aici ne referim la minori. Copiii sunt copii şi cu toată educaţia de acasă, ei fac ce vor. Cu siguranţă că nu exista nici un părinte care să îşi trimită copilul să se caţere pe podul funicular şi să treacă la zeci de metri dintr-o parte în alta a dealului. Plasa de protecţie este ruginită şi a început să cedeze. De acolo de sus şi până jos sunt cel puţin 50 de metri şi……….Doamne fereşte.
Oare când s-a făcut ultima revizie tehnică a construcţiei pe sub care trec mii de oameni? Înainte- în vremurile bune- la CSR era o echipă de muncitori care făcea acest lucru săptămânal. Exista acte doveditoare că acum se fac aceste verificări de întreţinere? Dacă se întâmplă ceva, cine răspunde? Este reşiţeanul în siguranţă când trece pe stradă- pe domeniul public, pe sub aceste rămăşiţe?
Simbolul este simbol. Amintirile sunt amintiri, dar să trăim cu picioarele pe pământ, sub cerul liber şi nu cu pericolul deasupra capului. Aceasta ar trebui să fie de fapt principala grijă a autorităţilor fiindcă există şi un Inspectorat pentru Construcţii care nici măcar purtător de cuvânt nu are.

Comentarii

comentarii

15 comentarii la „Din nou pe tapet- Funicularul reşiţean- un simbol sau un pericol ce pândeşte deasupra capului

  • 8 aprilie 2013 la 16:36
    Permalink

    S-a distrus economia Resitei si a judetului, ce mai conteaza funicularul, arata chiar hidos in centrul orasului,

  • 7 aprilie 2013 la 23:16
    Permalink

    nici una nici alta! ci inca un pas spre distrugerea identitatii orasului Resita!

  • 7 aprilie 2013 la 23:14
    Permalink

    doar ai fost in romania..doar nu vroiai sa te intorci cu el inapoi:)))hai mai nicole..

  • 7 aprilie 2013 la 23:13
    Permalink

    din pacate mi s-a …dus aparatul foto;;((((((mu stiu unde!!!

  • 7 aprilie 2013 la 23:12
    Permalink

    si eu am fost anul acesta,este si mai grav…….

  • 7 aprilie 2013 la 23:11
    Permalink

    anul trecut am fost sus,da asa arata ! Trist!

  • 7 aprilie 2013 la 23:10
    Permalink

    Funicularul este un simbol al orasului si arata cum primarii pot fura fara sa le fie mila de resiteni

  • 7 aprilie 2013 la 23:09
    Permalink

    Credinciosii aia sa faca bine sa deschida ochii,sa inceapa sa vada si judece lumea cu ochii si mintea lor,dezrobita din chingile habotniciei si sa faca diferenta intre ce ne baga noua in cap popii si ce fac ei,adica una spun si alta…fumeaza!

  • 7 aprilie 2013 la 23:08
    Permalink

    nu mai spun nimic despre biserici ca poate sunt credinciosi pe aici si nu vreau discutii in contradictoriu…. daca si-ar vinde Papa scaunul ar avea copiii din Africa ce manca

  • 7 aprilie 2013 la 23:08
    Permalink

    Dar ai vazut la Antena 3 acum cateva minte,cati bani se baga anual in biserica ortodoxa si cate proprietati primeste,cate le distruge ca sa-si fata ierarhii adevarate centre turistice cu staif pentru ei si rudele lor fara sa dea statului si societatii nimic in schimb? Adica un muncitor la salubritate,care ia salariul minim pe economie plateste bine merci toate darile spre stat,iar inalt prea fericitele lor barbi,nu! Sunt stat in stat pe banii contribualbililor.

  • 7 aprilie 2013 la 23:07
    Permalink

    mda… asa ceva ar fi o minune in oras… dar nu avem cu cine… am vazut astazi emisiunea de pe protv „Romania te iubesc” sute de milioane de euro au bagat primariile in absolut nimic…

  • 7 aprilie 2013 la 23:06
    Permalink

    S-ar putea demara lucrari de consolidare si face la fiecare nivel,pasaje pietonale si galerii comerciale,in speta,la primul nivel,cel mai de jos,galerii comerciale cu magazine de tip librarie,artizanat,galerii de arta,agentii imobiliare,agentii de turism,cate o cafenea micuta,cocheta etc.La nivelul al doilea,un pasaj pietonal,de promenada,iar sus,la ultimul nivel,cabine mobile,(telegondole) care sa mearga non stop,cu grupuri de turisti de la un capat la celalat.La cele doua capete,este loc suficient,pentru ridicarea unor restaurante frumoase,cu terase,cu vedere exceptionala,spre oras,din ambele parti.La cele doua picioare din oras,ale funicularului,respectiv cel din spatele casei de cununii a primariei si cel din parcul Carasana,se pot monta doua lifturi frumoase,elegante,spre cele doua nivele,comercial si pasaj de promenada,iar spre capete,spre restaurante si terase se pot construi trepte si pe langa ele,telecabine ca cea din Deva care urca la cetate.Dar,unde nu este gandire practica,economica,sociala,se urmareste doar taierea si vinzarea la fier vechi,ca si in cazul UCMRsi al celorlalte unitati economice,candva fala resitei si loc de munca pentru mii de resiteni,sursa de venit pentru urbe,nimeni nu poate cere implicare si actiune practica,pentru viitor…Dumnezeu iti da! Dar nu-ti baga si-n traista! Pentru asta ti-a dat maini,cap,putere de gandire sa te mai ajuti si singur.Ori, in Romania de azi,din pacate,functioneaza doar apetitul individual de acumulare materiala rapida,prin distrugerea bunurilor cetatii,ale tarii…Taiat,vandut,incasat,transferat banii in conturi din paradisuri fiscale,eventual construit vile cu turnulete,asa,la impresie,sa aratam multimii cat suntem noi parvenitii post revolutie de destepti si importanti,masini scumpe in acelasi scop si Romania…care Romania? Lasa’ sa se gandeasca la ea prostimea care habar n-are cum se fac averile,stiind numai sa munceasca,ca boii la jug,pentru bunastarea si fericirea noastra…Bravos natiune! Halal sa-ti fei!

    • 28 aprilie 2013 la 22:40
      Permalink

      Frumoasa imagine, un absolvent de la Univerisatea din Timisoara, sectia arhitectura, a facut o lucrare de licenta pe ceva asemanator…

Comentariile sunt închise.