Evoluția farurilor auto: de la lămpi cu acetilenă la LED-uri

Fiecare accesoriu sau accesoriu de lux pe care îl vedeți în mașinile moderne astăzi nu era așa în urmă cu mulți ani. Toți au parcurs un drum lung pentru a arăta așa cum apar astăzi. Farurile sunt o parte esențială a oricărui automobil, iar dacă conduceți noaptea sau în zone cu lumină scăzută, farurile vehiculului trebuie să fie intacte si clare!

Farurile auto de astăzi pot fi grupate în diferite tipuri, cum ar fi LED, HID, Halogen și Xenon, în funcție de modul în care funcționează și de tehnologia pe care o utilizează. Cu toate acestea, până acum, automobilele au venit cu lămpi cu acetilenă ca faruri. Evoluția farurilor auto de la lămpi cu acetilenă la LED-uri este ceea ce este tratat în articolul de astăzi.

Evoluția farurilor auto: de la lămpi cu acetilenă la LED-uri

Aparent, evoluția drastică a pieselor de automobile este o dovadă a progreselor tehnologice constante din industrie. De la începuturile umile ale lămpilor cu acetilenă până la sistemele LED sofisticate de astăzi, fiecare fază a dezvoltării farurilor auto spune o poveste fascinantă de inovație și adaptare.

Primele zile ale lămpilor cu acetilenă și ulei

În perioadele dintre începutul anilor 1900 și mijlocul anilor 1920, lămpile cu acetilenă au fost folosite în automobile. Ei bine, nu erau automobile ca atunci, erau literalmente vagoane, dar totuși aveau nevoie de iluminare pentru ca șoferii/împingătorii să poată vedea clar noaptea sau pe căi întunecate – acest lucru a dus la introducerea lămpilor cu gaz acetilenă.

Aceste lămpi au fost aprinse printr-un proces de reacție chimică de carbură de calciu și apă; laminarea rezultată este o lumină strălucitoare cu o flacără alb-albăstruie. Lămpile au fost montate pe partea din față a vehiculului și au oferit o vizibilitate clară că orice altă opțiune era folosită anterior.

Aceste lămpi cu acetilenă au fost adoptate între anii 1900 și 1920, asta pentru că erau mai luminoase și mai stabile decât lămpile cu ulei și la fel de ușor de utilizat. Cu toate acestea, flăcările deschise de la aceste lămpi prezentau riscuri mari de siguranță și aveau nevoie de realimentare frecventă pentru a continua să funcționeze, prin urmare, unii producători de automobile timpurii au început să adopte farurile cu lămpi cu ulei.

Lămpile cu ulei erau mai puțin intense decât lămpile cu acetilenă, dar păreau mai sigure, deoarece nu produceau flăcări deschise și foloseau kerosen pentru a funcționa. Lămpile cu ulei erau alimentate cu kerosen sau alte uleiuri, dar nu au produs niciodată jumătate din luminozitatea oferită de lămpile cu acetilenă. Ei bine, spre sfârșitul anilor 1920, unii producători de automobile au început să testeze farurile electrice.

Revoluția electrică

În 1912, Cadillac a testat și a introdus ceea ce avea să devină primul sistem modern de faruri electrice pentru automobile; farul a încorporat un sistem electric de aprindere și iluminare Delco. Aparent, acest prim sistem de faruri electrice a deschis calea pentru opțiunile mai bune pe care le avem astăzi.

Desigur, farurile electrice au fost mai bune decât lămpile cu acetilenă sau cu ulei din toate punctele de vedere și sunt mai fiabile – oferind o luminozitate constantă pe o perioadă lungă de timp. Dar, la acea vreme, aceste sisteme de faruri electrice erau foarte scumpe și complexe de înțeles.

Apoi, în anii 1930, au fost introduse farurile cu fascicul etanș și au devenit standardul pentru toate vehiculele destinate să fie vândute și conduse în Statele Unite între 1940 și 1983. Aceste faruri au un reflector parabolic, o lentilă și un filament – cele trei componente care formează sistemul de faruri cu fascicul etanș.

Toată lumea a îmbrățișat deja farurile cu fascicul etanș înainte ca farurile cu halogen să intre în imagine în anii 1960. În 1962, un consorțiu francez, german și italian de producători de becuri și faruri au lansat primele lămpi cu halogen „montate pe vehicule”. Aceste lămpi cu halogen au furnizat lumini mai strălucitoare și mai stabile – oferind șoferilor mai multă vizibilitate pe drumuri, indiferent de ora din zi.

Becurile cu halogen foloseau un filament de wolfram și gaz cu halogen pentru a produce o lumină mai strălucitoare și mai albă în comparație cu becurile incandescente tradiționale. Aceste becuri erau eficiente din punct de vedere energetic și aveau o durată de viață mai lungă decât alte becuri/lămpi existente la acea vreme. Dar, au produs mai multă căldură și trebuie înlocuite mai des decât becurile LED de astăzi.

Din ce în ce mai multe dezvoltări au fost făcute pentru farurile auto până când luminile cu LED-uri au intrat în scenă în anii 2010. Farurile cu LED sunt acum standardul pe piață, iar motivul nu este exagerat.

Diodele emițătoare de lumină (LED-urile) oferă avantaje de neegalat în ceea ce privește eficiența, flexibilitatea designului și performanța. Sunt extrem de eficiente din punct de vedere energetic , durează mai mult decât orice alt sistem de becuri pentru faruri și produc instantaneu luminozitate completă cu o calitate excelentă a luminii. Cu toate acestea, aceste becuri LED sunt destul de scumpe și se găsesc doar în modelele superioare ale modelelor de vehicule.

Cu toate acestea, în timp ce luminile LED sunt acum standard, becurile farurilor cu laser capătă rapid tracțiune. Farurile cu laser sunt deja folosite în unele vehicule de ultimă generație; oferă o luminozitate și o eficiență extraordinare folosind diode laser pentru a crea un fascicul focalizat care este apoi transformat într-o lumină largă și utilizabilă de elementele fosforice.

Lectură suplimentară : Mai multe informații pe site – 4tuning.ro

Comentarii

comentarii