Fără ATV-uri pe drumuri publice, fără detectoare radar și ..multe alte surprize pentru șoferi

carambolSchimbari importante pentru soferi: fara detectoare de radar, fara ATV-uri, cu „alcolock”. Care sunt planurile pentru imblanzirea soferilor agresivi.

Ministerul Transporturilor a lansat in dezbatere publica proiectul „Strategiei Nationale pentru Siguranta Rutiera 2013-2020”, care urmeaza sa fie aprobat de Guvern si sa intre in vigoare la doi ani dupa ce a fost creat, in 2011.
Este vorba despre un document-cadru de politici publice pentru imbunatatirea traficului rutier din Romania in conditiile in care, pentru prima oara in ultimii 4 ani, numarul de morti in accidente rutiere a crescut, in 2012. Romania, alaturi de celelalte tari din UE, trebuie sa reduca numarul victimelor din accidente rutiere cu 50% pana in 2020.

Cateva prevederi ii vor afecta direct pe soferi. Guvernul planuieste interzicerea detectoarelor de radar, introducerea camerelor video cu radar la nivel national, interzicerea ATV-urilor pe drumurile publice, crearea legislatiei pentru introducerea sistemelor de imobilizare a autovehiculelor, daca soferul a baut (dispozitivele „alcolock”), sau reabilitarea soferilor care raman fara permis prin consiliere psihologica si ingrijirea victimelor din accidente rutiere.
Sistemul „alcolock” ar urma sa fie folosit pentru vehiculele comerciale ale transportatorilor sau in transportul public, el fiind deja disponibil in unele state UE. Este vorba despre dispozitive care detecteaza prezenta vaporilor de alcool atunci cand soferul se urca la volan si nu permit pornirea autovehiculului. Nu este clar daca si soferii de rand, persoane fizice, urmeaza sa fie afectati, insa exista intentia, la nivel european, ca „alcolock” sa devina un element de siguranta obligatoriu de instalat pe masini de catre producatori, asa cum este ABS-ul.
„Suntem singura tara din UE care nu avem adoptata la nivel guvernamental Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera. Ea zace si cred ca a venit momentul ca cineva sa sesizeze acest lucru”, a declarat seful Politiei Rutiere, Lucian Dinita, la seminarul international „Siguranta rutiera in context european”, organizat de Politia Romana.
Intr-adevar, aceasta strategie a fost lansata public inca din 2011 si de atunci zace pe birourile decidentilor. Actul trebuia adoptat de fiecare minister cu atributii in siguranta rutiera, iar birocratia si lipsa de vointa politica a impiedicat acest lucru pana acum.

Schimbari importante pentru soferi: fara detectoare de radar, fara ATV, cu „alcolock”

Strategia guvernamentala privind siguranta rutiera lanseaza principii si idei generale, cu termene de implementare destul de vagi. Cu toate acestea, Ministerul Afacerilor Interne a propus deja, in mandatul lui Radu Stroe, schimbari drastice ale Codului Rutier si ale regulamentului de examinare pentru permisul auto, care sunt in linie cu Strategia.
Propunerile din Strategie care ii vizeaza direct pe soferi se refera la „stoparea agresivitatii rutiere”. Guvernantii au de gand sa interzica folosirea dispozitivelor de detectare a aparatelor radar sau sa inaspreasca legea pentru cei care conduc cu viteza mare, prin cresterea graduala a amenzii si a perioadei de suspendare a permisului, in functie de viteza (masura propusa deja in proiectul noului Cod rutier).
Guvernul mai propune ca soferii sa poata opta pentru recuperarea de puncte de penalizare, primite atunci cand incalca Codul Rutier, „prin participarea in centre autorizate la programe de reabilitare comportamentala/consiliere psihologica, la cursuri de conducere defensiva/preventiva sau la efectuarea in spitale a unui stagiu de asistare a victimelor accidentelor rutiere”. Acest sistem ar presupune ca punctele de penalizare sa nu se mai radieze automat la 6 luni de la primire.
Sistemul de consiliere psihologica si reabilitare a soferilor prin cursuri defensive sau ingrijirea victimelor ar urma sa fie aplicat si soferilor recidivisti, care incalca regulile in mod repetat.
Strategia mai propune interzicerea accesului pe drumurile publice a vehiculelor de tip ATV cu exceptia drumurilor comunale, pentru care trebuie sa existe autorizatie. O alta prevedere este „crearea premiselor pentru introducerea unor prevederi legislative privind utilizarea dispozitivului alcolock. Aceste dispozitive sunt folosite deja in unele state europene in cazul vehiculelor comerciale sau de transport public, insa exista intentia, la nivelul UE, ca ele sa devina obligatorii pentru inzestrarea acestui tip de autovehicule, la fel ca si sistemele de siguranta ABS si EBS.

Camerele video cu radar se vor extinde la nivel national

Guvernul intentioneaza sa extinda la nivel national sistemul de supraveghere video automata pe toate soselele, pentru a observa incalcarea regulilor de circulatie. Pentru aceasta, trebuie insa schimbata legislatia privind amenzile, care in prezent merg catre bugetele locale, in functie de localizatea unde este constatata abaterea de la Codul Rutier.
Legislatia actuala nu permite sustinerea financiara a unui astfel de sistem video, iar dovada este ca reteaua de camere video si radar de pe DN1 este aproape nefunctionala, pentru ca nu exista fonduri pentru ea. Pe de alta parte, amenzile contraventionale la regimul circulatiei sunt estimate la peste< 450 milioane lei anual, se arata in Strategie, suma care ar permite finantarea retelei de camere.
Guvernul mai planuieste introducerea orelor de educatie rutiera in scoli dar si incurajarea si crearea infrastructurii pentru folosirea bicicletelor si a „car-sharing-ului” in marile aglomerari urbane. Autoritatile publice locale vor fi obligate sa construiasca piste pentru biciclisti. In ce priveste „car-sharing”, folosirea unei masini la comun, de mai multe persoane care muncesc sau calatoresc in acelasi loc, se vor introduce benzi de circulatie exclusiv pentru aceste masini. Sistemul este folosit pe larg in SUA, unde multi oameni prefera sa imparta costurile si sa mearga mai multi in aceeasi masina, beneficiind de banda speciala si de reduceri de taxe.

Comentarii

comentarii

2 thoughts on “Fără ATV-uri pe drumuri publice, fără detectoare radar și ..multe alte surprize pentru șoferi

  1. Nu stiu ce prostii de legi sunt in Romania. Nu am vazut nicaieri in Europa ATV pe sosele, in oras. Nu am vazut niciunde in Europa Occidentala sa se solicite permis port-arma pentru armamentul de tir cu plumbi. Si evident nu am vazut nicaieri in Europa: Anglia, Elvetia, Italia, Franta, Olanda o lege prin care cainii indiferent de dimensiune si rasa sa fie obligati sa poarte botnita. De aceea nu am incredere nici in legile din tara si nici in Justitie. De fapt nici nu cunosc legile, odata la 2 ani ele se modifica intr-un asemenea hal incat ar trebui sa-ti consumi toata viata invatand legi ca sa nu ajungi sa fi considerat infractor. Sunt siderat ca mai sunt persoane care declara la tv ca au incredere in justitie. Deplang sitatia politistilor care desi au un Sindicat puternic nu organizeaza marsuri ca sa artae tocmai aceste grave deficiente ale legii si ale legiuitorului oficial: Parlamentul Romaniei si anexele Comisiile de Aparare, Interne, Serviciile Secrete. Daca nu va fi facut acum acest lucru, nu mai are rost sa-l faca. Nu vor mai avea ocazia. Eu, am spus.

  2. Interzicerea ATV-urilor e cam …. aberativ. În alte tari se pot înmatricula pîna si carting-urile si formula 3 (în România numite EASTER) iar la capitolul RADAR, degeaba se interzic
    radarurile daca exista APP anti radar pe smartphone. În România cel putin, legea e facutas degeaba atîta timp cît acesti soferi agresivi cu masinile lor de fite au PILE SUSPUSE si datorita CORUPTIEI fac ce vor muschii lor.
    Cred ca în România în loc de a elabora legi utopice si nejustificate pt. care iarasi omul de rînd trebuie sa sufere, mai bine s-ar face ceva mai mult la capitolul ANTI CORUPTIE. Poate astfel am vedea mai putini FII DE PRIMARI si FII DE POLITICIENI care omoara cu masinile lor de fite oameni nevinovati si în loc de puscarie pt. fapta savîrsita, fac concedii RÎNJIND în Miami.

Comments are closed.