Locomotiva trebuie salvată! Primarul Popa dă cărtile pe față

Povestea vânzării locomotivei de la Reșița continuă. Litigiul și sechestru pus asupra Muzeului de Locomotive salvează pentru moment situația iar primarul Ioan Popa vine cu soluții până la asumarea personală.

La sediul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Caraş-Severin a avut loc o conferinţă de presă privind statutul juridic al locomotivei cu abur seria 150.038, monument istoric mobil, care face parte din „Muzeul de Locomotive cu Abur”, pentru care Biroul Executor Judecătoresc „Brad T. Gheorghe” a solicitat vânzarea prin licitaţie.

Fundația Uzinele și Domeniile Reșița deține locomotivele și are ca fondatori SC Hydro Engeneering SA și SC UCMR SA. Prima dintre companii este în insolvență, având o datorie foarte mare, de 155.000 de lei, fapt pentru care un executor judecătoresc a scos locomotiva seria 150.000 din Muzeul Locomotivelor cu Abur la vânzare. În prezent se încearcă protejarea locomotivelor.

Locomotivele cu abur, toate cele 15, au devenit tezaur printr-un ordin al ministrului culturii în anul 2014, prin acest lucru s-a făcut un prim pas pentru protejarea lor. Sunt singurele monumente clasificate ca tezaur din Caraș-Severin. Fiind tezaur, nu se pot vinde fără dreptul de preemțiune.
Pentru monumentele de importanță națională și tezaur preemțiunea se dă în ordinea: Ministerul Culturii, Consiliul Județean și apoi Primăria Reșița.

În 9 iunie anul acesta, DNA Timișoara a dat o ordonanță de luare a măsurilor asiguratorii pentru toate cele 15 locomotive, deși vânzarea era doar pentru una singură, măsură despre care Direcția Județeană de Cultură spune că a ajutat mult în protejarea tuturor locomotivelor.

Biroul Executorului Judecătoresc Brad T. Gheorghe nu pricepe că nu poate avea loc vânzarea și continuă să facă anunțuri de vânzare mobiliară la licitație a locomotivei, până acum de 3 ori, fapt care a determinat Direcția Județeană de Cultură să facă adresă către Inspectoratl Județean de Poliția Caraș-Severin și că vânzarea nu se poate face date fiind sechestru DNA și litigiu penal asupra Muzeului și nu se poate înstrăina bunul respectiv. Așa a fost anulată și a treia licitație.

”Atâta timp cât Fundația UDR, proprietara Muzeului de Locomotive din Reșița se află în litigiu și cat timp exista sechestru, locomotivele nu pot fi înstrăinate. Abia la finalizarea litigiului, cu o hotârâre judecătorească definitivă și irevocabilă, poate fi ridicat sechestru și se poate exercita dreptul de preemțiune a statului român” a precizat Liubița Raichici, directorul Direcției Județene de Cultură Caraș-Severin. Pentru monumentele de importanță națională și tezaur, preemțiunea se dă în ordinea: Ministerul Culturii, Consiliul Județean și apoi Primăria Reșița.
”În cazul nostru, fiind vorba de tezaur, dreptul de preemțiune trebuie să-l exercite Statul Român prin Ministerul Culturii, după care, trece la Consiliul Județean și apoi la Primăria Reșița. Abia după aceste trei preemțiuni putem vorbi de vânzare către terțe persoane” a mai spus directorul Direcției pentru Cultură și Patrimoniu Național a Județului Caraș-Severin.

În concluzie, din punct de vedere legal, atâta timp cât Muzeul de Locomotive este în litigiu penal, prin trecerea lor din proprietatea UCMR către Fundația UDR, cât și sub sechestru instituit de către DNA Timișoara, nu se poate vorbi nici de preemțiune și nici de vânzare. Dacă executorul continuă vânzarea prin licitație, aceasta este lovită de nulitate, conform legii.
Ministerul Culturii a transmis însă că trebuie găsită o soluție locală de rezolvare a situației. Se pare că nici Consiliul Județean nu-și va exercita dreptul de preemțiune, astfel că singura instituție care mai poate face ceva pentru salvarea locomotivelor cu abur este Primăria Reșița.

Dacă nici Primăria nu intervine, la ridicarea litigiului și sechestrului, locomotivele pot fi cumpărate de terțe persoane și pot fi duse oriunde în țară.
Primarul Ioan Popa a spus că a avut o întâlnire cu Lăcrămioara Chebuțiu, președinta Fundației UDR. Cei doi au discutat despre situația financiară a Fundației UDR căreia i s-au imputat 170 de mii de lei pentru cheltuieli făcute în 2012 la o festivitate aniversară, de către lichidatorul Hydro Engeenering. De fapt, se încplcase legea, nu s-a tinut cont de nimic – asa cum a facut familia Chebutiu cu o uzina si un oras intreg atata timp. Conform legii, orice sumă de bani trebuia sa meaga in contul lichidatorului, societatea fiind pe pierdere în acel moment. Fundatia ca si uzina de altfel, nu avea dreptul să sponsorizeze evenimentl iar lichidtorul și-a cerut banii înapoi.

”În cazul în care nu vom găsi alte soluții, noi Primăria, am fi dispuși să cumpărăm această creanță, sau să achităm această creanță cu condiția ca Fundația UDR să ne cedeze Parcul de Locomotive ca să eliminăm pentru totdeauna acest risc de a dispărea vreo locomotivă din patrimoniu orașului”, a spus primarul Ioan Popa. Lăcrămioara Chebuțiu a cerut timp de consulatare cu avocații privind situația dată. Acum se așteaptă un răspuns din partea acesteia.

”Ar mai fi fost încă o soluție; să cumpărăm noi din creanța de la lichidator și atunci Fundația ar deveni datoare la Primărie, lucru care din punctul meu de vedere, ca om de afaceri, ar fi cel mai pertinent”, a mai spus Ioan Popa. Câtiva consilieri locali s-au opus inițierii unei hotărâri de Consiliu Local prin care Primăria să-și asume acest cost.

”Vă spun cu sinceritate că mi l-aș asuma și personal. Până la urmă vorbim de câteva zeci de mii de euro, dar dacă asta îmi garantează că nu se mai mișcă nimic din orașul ăsta…eu mi-aș fi asumat-o personal”, a spus edilul Popa.

Povestea continuă însă prin faptul că deocamdată doar se blochează acțiunea executorului.

Comentarii

comentarii