Mobilizare pentru menținerea circulației regulate pe linia ferată Oravița-Anina

Mobilizare pentru menținerea circulației regulate pe linia ferată Oravița-Anina. Bănățenii sunt chemați la o acțiune care să împiedice închiderea circulației regulate pe ruta Oravița – Anina, cea mai veche line ferată din România. Sub genericul „Uniți reușim”, mai multe ONG-uri și persoane fizice și-au dat mâna pentru a organiza o acțiune menită să trgă un semnal de alarmă asupra importanței acestei linii de cale ferată.

 

 

“Duminică, la ora 9:00, în incinta Universității Eftimie Murgu, de acolo se pleacă la Oravița, acolo se va urca în trenul vechi din 1936, în aceleași condiții în care au călătorii bunicii și părinții noștri și vom merge către Anina. Pe tren vom cânta colinde, încercăm să creăm o atmosferă de iarnă, de sărbătoare. La Anina, pe peronul gării, avem bucuria de a avea alături noi corul de la Poliția de Frontieră. E momentul să acționăm. Noi vrem să oprim nebunia aceasta. Dacă trenul nu va mai circula, va fi invadată toată calea ferată de buruieni și, mai rău, va fi furată”, spune inițiatoarea evenimentului, Liliana Gherle.

 

Mobilizare pentru menținerea circulației regulate pe linia ferată Oravița-Anina. Potrivit lui Ioan Fofiu, reprezentat al CFR Călători, la nivelul companiei de căi ferate, decizia a fost luată: trenul care circulă pe semeringul bănățean va mai circula doar pentru grupuri, pe bază de comandă prealabilă.

 

„Începând cu 15 decembrie 2019, odată cu intrarea în vigoare a noii ediții a Mersului trenurilor, pe ruta Oravița-Anina vor circula trei perechi trenuri, la solicitarea grupurilor de turiști, într-o anumită zi și pe reperele orare proiectate. Grupurile de turiști pot face solicitarea de transport cu maximum 90 de zile și cel puțin 15 zile înainte cu achitarea contravalorii călătoriei anticipat. Grupurile turistice interesate pot face programări prin sucursala Regionalei de Transport Feroviar de Călători Timișoara, la numărul de telefon 0372.561.660 sau fax 0372.561.602 de luni până joi de la ora 8:00 la ora 16:00 și vineri între orele 8:00 și 14:00, mai puțin sărbători legale sau la stații și agenții de voiaj ale CFR Călători”, spune Ioan Fofiu.

 

Mobilizare pentru menținerea circulației regulate pe linia ferată Oravița-Anina. Organizatorii evenimentului „Uniți reușim”, programat duminică, anunță că un bilet pentru cei care vor să participe la eveniment este 50 de lei, aici fiind inclus și prețul biletului cu trenul.

sursa: radiotimisoara.ro

 

Această linie ferată Oraviţa – Anina constituie pe drept cuvânt o artă inginerească a construcţiilor de căi ferate montane. Este un unicat în ţara noastră şi în Sud-Estul Europei. Marea artă a construcţiei aceste căi ferate constă în faptul că are o înclinare de 20 o/oo faţă de celelalte căi ferate care au avut o înclinare cu diferenţă de nivel de 14‰. De asemenea raza curbelor la această linie este de 114 m faţă de celelalte căi care au o rază de 150 m. Din aceste motive au fost nevoie de locomotive şi vagoane speciale. Trecerea peste văi adânci are o lungime totală de 843 m, iar tunelele măsoară o lungime totală de 2084 m. A fost nevoie să se facă străpungeri şi tăieturi în deal pe o distanţă de 21 km.

O construcţie asemănătoare se află în Austria- Calea ferată Semering- care a fost construită între anii 1845 – 1854 şi care a constituit un unicat în acea vreme de linie ferată alpină. Cu toate acestea, calea ferată austriacă nu prezintă deosebiri prea mari faţă de linia ferată Oraviţa – Anina.

 

Cu toate acestea, linia ferată este pe ducă. Se doreşte închiderea acesteia. Şi aceasta din cauza problemelor economice. Linia nu mai aste rentabilă pentru SNCFR iar următorul pas este acela al concesionării acesteia. Cum este puţin probabil ca vreo un investitor român să fie interesat de linie doar pentru turism, mai mult ca sigur că aceasta nu va fi luată de nimeni după carte va urma închiderea ei. De aici şi până a ajunge în situaţia celei de la Bouţar- Sarmisegetusa nu mai este decât un pas.

 

Şi când te gândeşti că nu a existat candidat la preşedinţia Consiliului Judeţean Caras Severin care să nu fi avut pe lista sa de abureli electorale şi salvarea acestei linii ferate unice în România.

Se inchide Semmeringul României? Un exemplu este calea ferată cu ecartament îngust de pe Valea Vaserului. În fiecare an, zeci de mii de turişti fac excursii acest traseu cu mocăniţa, curse la care se înscriu cu un an înainte din cauza aglomeraţiei. Iar un bilet costa aproape 150 de lei. În costul acestuia este inclusă şi o oprire şi o gustare cu produse tradiţionale gen brânza, slănina, mezeluri şi ceapă.

În atâţia ani, nimănui din CFR nu i-a trecut prin cap facă un program similar pe acest traseu care este cu mult mai spectaculos şi mai frumos ca cel din Maramureş. Acolo, trenul merge pe malul apei, aici, acesta urca muntele, îl înconjoară de două ori până ajunge la Anina. Şi în tot Banatul nu s-a găsit un investitor roman căruia să-i treacă prin cap să facă aşa ceva. În schimb, în cel mai curat spirit românesc, în loc să se caute rentabilizarea, se apelează la desfiinţare. Se zvonește că de la 1 octombrie 2019, CFR-ul vrea să închidă circulația pe linie. Apoi să scoată traseul la licitație pentru concesionare. Este clar că nu vor fi solicitanți fiindcă 90% dintre operatorii din turism habar nu au că adevărata frumusețe a traseului se dezvăluie odată cu sosirea toamnei. Atunci când bruma scutură frunzele, în fața ochilor ți se deschide mirifica panoramă a Munților Aninei. Acum, pe timp de vară, din păcate, crengile copacilor și tufelor, efectiv intră pe geamul vagoanelor de tren. Probabil că și aceasta este una dintre cauzele pentru care CFR vrea să se spele pe mâini de această afacere. Vă daţi seama ce se va întâmpla când va cădea o zăpada mai mare. Crengile se vor rupe şi vor bloca şi calea ferată.

Se inchide Semmeringul României? Iată un alt exemplu de nepăsare și neimplicare: locomotiva cu abur, celebra Neagră. Aceasta sta garată şi se degradează de la ploi, soare şi vânt în gara Oraviţa cu cazanul fisurat, în loc să fie reparată şi să fie folosită la transportul turiştilor. Cu o locomotivă cu abur, numărul turiștilor ,,ar exploda” – aceștia fiind atrași de acest amănunt Depoul în care era păstrată s-a dărâmat și el acum vreo – 6 ani. Cu toate că era clădire de patrimoniu, nimeni nu a mişcat un ac.

Citeste tu tot articolul aici: https://www.infocs.ro/se-inchide-semmeringul-romaniei-calea-ferata-anina-oravita-o-perla-a-turismului-total-nepromovata/

Comments

comments

Powered by Facebook Comments