Se inchide Semmeringul României? Calea ferată Anina- Oravița, o perlă a turismului total nepromovata VIDEO

Se inchide Semmeringul României? Despre calea ferată Oraviţa Anina, se poate vorbi numai la superlativ: monument istoric, prima cale ferată construită în România, calea ferată la cea mai mare înălţime din țară, tunele au fost săpate manual cu daltă şi ciocanul fiindcă dinamita nu se inventase încă, înconjoară muntele de două ori şi jumătate, diferenţa dintre punctul de plecare Oraviţa şi cel de sosire de la Anina, este de 333 de metri, vagoanele şi locomotiva sunt de construcţie specială având ecartament normal, şi multe- multe altele. Ea a fost construită pentru ca vagoanele cu huilă şi antracit din minele de la Anina să poată ajunge la Oraviţa, iar de aici mai departe la portul de la Baziaş de unde era încărcat în vapoare şi trimis la Viena şi în tot Imperiul Austro-Ungar.

Aceasta face parte din vechiul traseu al cărbunelui de la Anina la portul Baziaş de unde pe Dunăre, combustibilul pleca mai departe în Imperiul Austro- Ungar. Este ştiut faptul că primele tunele pentru cale ferată săpate în piatră, executate pe teritoriul ţării noastre, au fost cele 14 construite de societatea „St.E.G.” între anii 1856-1863, pe linia Oraviţa – Anina, tuneluri date în exploatare la 15 decembrie 1863. Şi acum, acestea sunt adevărate minuni, ele fiind săpate cu dalta pe anumite porţiuni. Încă nu se inventase dinamita.

Această linie ferată Oraviţa – Anina constituie pe drept cuvânt o artă inginerească a construcţiilor de căi ferate montane. Este un unicat în ţara noastră şi în Sud-Estul Europei. Marea artă a construcţiei aceste căi ferate constă în faptul că are o înclinare de 20 o/oo faţă de celelalte căi ferate care au avut o înclinare cu diferenţă de nivel de 14‰. De asemenea raza curbelor la această linie este de 114 m faţă de celelalte căi care au o rază de 150 m. Din aceste motive au fost nevoie de locomotive şi vagoane speciale. Trecerea peste văi adânci are o lungime totală de 843 m, iar tunelele măsoară o lungime totală de 2084 m. A fost nevoie să se facă străpungeri şi tăieturi în deal pe o distanţă de 21 km.

O construcţie asemănătoare se află în Austria- Calea ferată Semering- care a fost construită între anii 1845 – 1854 şi care a constituit un unicat în acea vreme de linie ferată alpină. Cu toate acestea, calea ferată austriacă nu prezintă deosebiri prea mari faţă de linia ferată Oraviţa – Anina.

Cu uşurinţă, se poate face o paralelă atât privind însuşirile tehnice între aceste două linii ferate cât şi între peisajul montanistic pe care îl străbat. Linia ferată Semering are o lungime totală de 40 Km (între Glognitz-Mürzuschlag) pe o diferenţă de nivel de 388 m. La noi, Între Anina şi Oraviţa, este o diferenţă de nivel de 340 m pe o lungime de 34 km. Acolo cu fost construite 15 tunele iar la Anina, 14.

Cel mai înalt viaduct al căi ferate este viaductul Jitin care are 37 m iar cel mai lung tunel de pe linia Oraviţa – Anina este cel de la staţia Gârlişte- 660 de metri.

Se inchide Semmeringul României? Şi cu toate acestea, în ultimii 14 ani, odată cu închiderea mineritului în Munţii Aninei, ea a cam început să fie dată uitării. Cea mai veche cale ferată montană din ţară şi una dintre cele mai frumoase, din punct de vedere arhitectonic, din Europa, este comparată cu Semmeringul din Austria. Nu este cu nimic mai prejos. Doar ca austriecii au făcut din a lor o atracţie turistică de mare succes pe când la noi, mai are un pic şi cade. Cu toate acestea, turiştii vin din toată că să viziteze acest loc mirific. În vagoane mizere, pe scaune din lemn şi prin geamuri murdare, oamenii admiră peisajul mirific. Trenul – de construcţie specială, urca aproape 400 de metri , în vârful munţilor, la Anina.

Și stația de sosire Anina, este la rândul ei monument istoric- așa cum de altfel este declarat întreg traseul de la Oravița și până în vârful muntelui.

Gara de la Oraviţa este şi ea unică. Este singura gara de tren unde liniile i trenurile pleacă de la etaj, adică cu diferenţa de nivel, pe vremuri avea şi lift, este prima gară construită din România. Cu toate acestea, linia ferată este pe ducă. Pe surse am aflat că de la 1 octombrie, se doreşte închiderea acesteia. Şi aceasta din cauza problemelor economice. Linia nu mai aste rentabilă pentru SNCFR iar următorul pas este acela al concesionării acesteia. Cum este puţin probabil ca vreo un investitor român să fie interesat de linie doar pentru turism, mai mult ca sigur că aceasta nu va fi luată de nimeni după carte va urma închiderea ei. De aici şi până a ajunge în situaţia celei de la Bouţar- Sarmisegetusa nu mai este decât un pas.

Şi când te gândeşti că nu a existat candidat la preşedinţia Consiliului Judeţean Caras Severin care să nu fi avut pe lista sa de abureli electorale şi salvarea acestei linii ferate unice în România.

Se inchide Semmeringul României? Un exemplu este calea ferată cu ecartament îngust de pe Valea Vaserului. În fiecare an, zeci de mii de turişti fac excursii acest traseu cu mocăniţa, curse la care se înscriu cu un an înainte din cauza aglomeraţiei. Iar un bilet costa aproape 150 de lei. În costul acestuia este inclusă şi o oprire şi o gustare cu produse tradiţionale gen brânza, slănina, mezeluri şi ceapă.

În atâţia ani, nimănui din CFR nu i-a trecut prin cap facă un program similar pe acest traseu care este cu mult mai spectaculos şi mai frumos ca cel din Maramureş. Acolo, trenul merge pe malul apei, aici, acesta urca muntele, îl înconjoară de două ori până ajunge la Anina. Şi în tot Banatul nu s-a găsit un investitor roman căruia să-i treacă prin cap să facă aşa ceva. În schimb, în cel mai curat spirit românesc, în loc să se caute rentabilizarea, se apelează la desfiinţare. Se zvonește că de la 1 octombrie 2019, CFR-ul vrea să închidă circulația pe linie. Apoi să scoată traseul la licitație pentru concesionare. Este clar că nu vor fi solicitanți fiindcă 90% dintre operatorii din turism habar nu au că adevărata frumusețe a traseului se dezvăluie odată cu sosirea toamnei. Atunci când bruma scutură frunzele, în fața ochilor ți se deschide mirifica panoramă a Munților Aninei. Acum, pe timp de vară, din păcate, crengile copacilor și tufelor, efectiv intră pe geamul vagoanelor de tren. Probabil că și aceasta este una dintre cauzele pentru care CFR vrea să se spele pe mâini de această afacere. Vă daţi seama ce se va întâmpla când va cădea o zăpada mai mare. Crengile se vor rupe şi vor bloca şi calea ferată.

Se inchide Semmeringul României? Iată un alt exemplu de nepăsare și neimplicare: locomotiva cu abur, celebra Neagră. Aceasta sta garată şi se degradează de la ploi, soare şi vânt în gara Oraviţa cu cazanul fisurat, în loc să fie reparată şi să fie folosită la transportul turiştilor. Cu o locomotivă cu abur, numărul turiștilor ,,ar exploda” – aceștia fiind atrași de acest amănunt Depoul în care era păstrată s-a dărâmat și el acum vreo – 6 ani. Cu toate că era clădire de patrimoniu, nimeni nu a mişcat un ac.

Comentarii

comentarii

One thought on “Se inchide Semmeringul României? Calea ferată Anina- Oravița, o perlă a turismului total nepromovata VIDEO

  1. Incepand cu 23.09.2019, trenul nu va mai circula decat Vi, S si D. Este prima data (in cei 30 de ani de cand cunosc eu linia asta) cand de L pana J nu va mai circula NICI UN TREN. Deci zvonul este intemeiat, si declinul vizibil. De la o persoana foarte credibila din interiorul CFR am aflat ca incepand cu noul mers al trenurilor (15.12.2019) CFR Calatori doreste inchiderea completa a circulatiei. Daca se inchide traficul, distrugerile si degradarile ulterioare vor insemna disparitia pentru totdeauna a liniei. Nimeni, niciodata, nu o va mai reface. Locomotivele si vagoanele acestei linii sunt unice, daca dispar nu pot fi inlocuite cu altele aduse de aiurea. Oare o petitie ar putea rezolva ceva, domnilor ziaristi ?

Comments are closed.