Plan de acțiune pentru înființarea școlilor duale (profesionale) la Resita
În sala de ședințe a Primăriei Reșița a avut loc o primă întâlnire la care a participat autoritatea publică locală reșițeana, Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin, respectiv agenții economici din oraș, cu scopul concretizarii unui plan de acțiune pentru înființarea școlilor duale. Au mai fost invitați directorii școlilor cu profil tehnologic din Reșița. Un sistem școlar similar funcționează în Timișoara înca din anul 2012.
Sistemul profesional-dual reprezintă învățământul profesional cu durată de minim 3 ani reglementat prin Legea Educației Naționale, redefinit prin creșterea ponderii curriculumului în dezvoltare locală, elaborat în parteneriat între operatorii economici și unitățile de învățământ. Elevii integrați în învățământul dual vor avea 70% din timpul de școlarizare – studiu practic, iar 30% din timpul școlarizării va fi acordat studiului teoretic. Unitățile de învățământ vor putea stabili în parteneriat cu agenții economici programul de formare al elevilor, la fel și recrutarea și înscrierea elevilor. Desfășurarea programului de formare al elevilor are la bază un contract încheiat între elev – unitatea de învățământ și operatorul economic unde acesta își va desfășura practica. Costurile pentru formarea profesională inițială vor fi partajate între bugetul de stat și operatorii economici. De asemenea, elevii vor putea beneficia de facilități de la stat: bursa profesională, decontarea integrală a costurilor de transport, cazarea și masa la internate. Pe lângă susținerea venită din partea statului acest tip de învățământ dual implică și costuri de susținere din partea agenților economici pentru fiecare elev.
Primele clase de tip învățământ profesional dual ar putea fi înființate în anul școlar 2017-2018. Astfel că, pe perioada acestui an se vor face toate demersurile și pregătirile necesare demarării unei astfel de forme de învățământ la Reșița.
Întâlnirea de astăzi a avut ca scop și inițierea unei colaborări între agenții economici și școlile tehnice din oraș oferind posibilitatea reprezentanților economici să facă solicitări pentru tipurile de specializări de care au nevoie, în școlile de profil. Deși s-au plâns de lipsa de forță de muncă calificată, agenții economici s-au arătat oarecum speriați de această inițiativă și au venit cu tot felul de contra-argumente chiar dacă inițial au salutat ideea autorităților locale față de acest program. Acestia au plecat de la ideea că vor susține financiar elevi care vin să se perfecționeze și după ce sunt instruiți pleacă în străinătate, până la lipsa de interes a tinerilor din ziua de azi de a se califica într-o meserie căutată pe plan local și au arătat chiar o doză de scepticism că în școlile tehnice din localitate se vor înființa clase cu specializări profesionale de care ei duc o lipsă acută, printre care cea mai des pomenită a fost calificarea de sudor.
La rândul lor școlile și Inspectoratul Școlar au încercat să evidențieze beneficiile învățământului profesional dual dar s-au plâns de numărul tot mai redus de elevi care se îndreaptă spre învățământu tehnic și lipsa de comunicare cu agenții economici pentru a angaja elevi care urmează acest tip de școlarizare.
Pentru a-i încuraja puțin pe cei prezenți, unul dintre consilierii locali implicați în demararea acestui program de învățământ a venit cu o expliație concretă: ”În momentul în care îl pregătești, gândești ca un investitor: investesc în acest copil și atunci, timp de cinci ani, el de fapt vine și pune în aplicare ceea ce l-am învățat eu. Nici măcar nu putem să arătăm cu degetul spre altcineva că nu a fost bine pregătit. Nu, eu te-am pregătit și acum beneficiez de pregătirea pe care ți-am dat-o”, a fost explicația consilierei Elena Lucia Peia.
La rândul său primarul Ioan Popa prezent la această întâlnire a precizat că dezinteresul investitorilor pentru Reșița se datorează și lipsei de forță de muncă calificată, dar și unei incapacități a celor adulți de a stimula tinerii spre o altfel de gândire și percepție a situației actuale. Totodată, edilul a sugerat agenților economici să-și schimbe strategia de marketing pentru a atrage tineri calificați să lucreze pentru ei.
”Oameni buni, o clasă de 25 de elevi înseamnă 5000 de lei…. Oameni buni, trebuie să înțelegeți că e un avantaj enorm pentru noi. Deci, eu o să am la dispoziție 25 de sudori, lună de lună, 3 ani de zile, care pe mine mă costă 5000 de lei pe lună, că mai pune statul 5000 de lei. După aceea Primăria le dă cazare la cămine gratuit, le mai dă și cotă din masă.. Pentru Dumnezeu, mai mult înseamnă să-i facem sclavi și să nu le dăm nimic. Vă rog parcurgeți documentația școlii duale și vă veți convinge de avantajele ei”, a încercat Ioan Popa să-i stimuleze pe agenții economici prezenți la întâlnire să se implice în acest demers.
În țară există 22 de județe în care acest program se desfășoară fără nici un fel de probleme.
La finalul întâlnirii s-a încheiat un pact între primărie, Inspectoratul Școlar Județean și agenții economici prezenți care au semnat întâlnirea de astăzi și care va putea oferii cadrul demersurilor necesare începerii învățământului dual la Reșița din anul școlar 2017-2018.