Execuţie în stil stalinist la Teatrul de Vest. Vine manager un tovaras care n-a recitat o poezie în viaţa lui?

Vremurile din anii ’50, pe care le credeam de mult apuse, par să revină în forţă în judeţul Caraş-Severin, unde funcţiile de conducere în instituţiile statului de drept nu sunt ocupate pe bază de competenţă, ci în funcţie de nepotisme şi de culoarea carnetului de partid. Consiliul Judeţean nu face excepţie de la regulă. Am fi nedrepţi să spunem că astfel de lucruri nu s-au întâmplat şi până acum. Că cei de dinaintea guvernării PSD au fost mai corecţi şi au respectat legea. Nu, departe de noi gândul, doar că de data aceasta s-a sărit calul, după cum spune o vorbă românească.

Este vorba de concursul de proiecte de management la Teatrul de Vest Reşiţa, unitate artistică aflată în subordinea Consiliului Judeţean Caraş-Severin.

La concurs s-au prezentat Florin-Marius Lupoian, tânăr actor şi regizor timişorean, şi Daniel-Iosif Szusz, pe numele său de scenă Dan Mirea, director artistic şi actor al Teatrului de Vest. În urma evaluării dosarelor, Marius Lupoian a fost respins pe motiv că nu îndeplinea condiţiile stabilite în regulamentul de organizare şi desfăşurare a concursului de proiecte de management. În aceste condiţii, în cărţi a rămas un singur concurent.

În mod normal, la experienţa şi valoarea sa, Mirea ar fi trebuit să fie declarat câştigător, numai că noi nu trăim într-o normalitate ca şi cei de afară, ci în Reşiţa, aici unde politicul face şi desface, sfidând bunul simţ. Şi iată de ce: comisia pentru evaluarea proiectelor de management propuse de Dan Mirea a fost de altă părere, ele fiind notate cu media generală 6,67, în condiţiile în care media minimă de trecere la etapa următoare era 7. Din comisie au făcut parte trei persoane: Petru Borduz, consilier PSD, Liubiţa Raichici, director executiv în cadrul Direcției pentru Cultură și Patrimoniu Național a județului Caraș-Severin, şi Erwin Ţigla, directorul Bibliotecii Germane Reşiţa. Unii spun că singura care ar fi avut o legătură cât de cât cu evaluarea lui Mirea ar fi fost poeta şi scriitoarea Liubiţa Raichici, ceilalţi neavând nimic de a face cu teatrul, chiar dacă consilierul Borduz ne-a asigurat că are trei facultăţi absolvite: Psihiologie, Drept şi Ştiinţe Economice, şi că a predat în mediul universitar.

Cinstit, acesta a declarat pentru ziarul Argument cum a ajuns în comisie, ba chiar să o şi conducă: „Nu am vrut să ajung în comisie, dar m-au pedepsit pentru că am lipsit de la două şedinţe. Nu fac parte din comisia de specialitate a Consiliului Judeţean, cea de învăţământ, cultură, familie, culte şi minorităţi, dar ce contează?”.

Când am adus vorba despre notă acordată candidatului, Borduz ne-a răspuns senin: „Am întrebat-o pe doamna Liubiţa, care era specialistă, ce note merită lucrarea şi mi-a răspuns că între 6 şi 7. La fel a spus şi domnul Ţigla, şi el specialist. Ei au notat-o cu 7, iar eu cu 6”. La întrebarea de ce doar 6, răspunsul a fost de râsu-plânsu, de parcă Dan Mirea s-ar fi pregătit să ocupe post de secretar-dactilografă şi nu de manager: „Domnule, pe omul ăsta pur şi simplu l-am simţit că nu vrea să ocupe funcţia”. „Cum aşa?” am întrebat noi. „Simplu. A avut o lucrare doar de 30 de pagini, putea scrie şi el mai mult, trei-patru pagini în plus, dar nu a vrut. Nu a respectat distanţa între rânduri şi nici pe cea de la capătul rândului (aliniatul nou, probabil – n.r.). Apoi, la un subcapitol a scris doar patru rânduri. Nu vă supăraţi, dar asta e sfidare totală. Repet, eu cred că nu a vrut să fie director, l-au împins unii de la spate şi el a acceptat. A ştiut că e singurul la concurs şi şi-o fi zis că va trece sigur. Şi eu am corectat lucrările studenţilor, dar aşa n-am întâlnit. Păcat că a fost forţat să se înscrie la concurs”.

Nemulţumit de notare, Dan Mirea a făcut contestaţie, lucrarea a fost reevaluată de o comisie din care a făcut parte un farmacist, consiliera judeţeană PSD Mihaela Popovici, şi alte două persoane, Dana Bălănescu, între altele istoric şi expert în numismatică, şi pictorul Ioan Bobeică, singurul care avusese tangenţă cu teatrul. Iar pentru ca penibilul să fie total, la reevaluare candidatul a primit media şi mai mică, adică 6,33!

Am întrebat-o pe domnişoara consilier judeţean să ne explice nota. Răspunsul primit a fost ceva de genul: „Dacă i s-a scăzut punctajul, cu siguranţă că membrii comisiei au ştiut de ce. Poate a existat un motiv pentru care i-am dat o astfel de notă. Echipa nu am făcut-o eu. Eu am fost doar reprezentantul autorităţii”. În treacăt fie spus, nici Mihaela Popovici nu face parte din comisia de învăţământ şi cultură, dar ce mai contează? Are un master în management.

Ce urmează? Cel mai probabil Consiliul Judeţean Caraş-Severin va numi un manager interimar, după modelul cunoscut, pe o perioadă determinată, după care mandatul i se va prelungi până la alegerile din 2020. Nu contează ce studii are acesta şi nici dacă a recitat vreo poezie sau a jucat în vreo scenetă pe când era la grădiniţă.

Prin târg se vorbeşte că noul manager ar fi un politician care n-a intrat de două ori în viaţa lui într-o sală de teatru. Acelaşi lucru s-a spus şi despre Petru Borduz, însă nu ştim dacă e adevărat sau sunt bârfe. Însă este cert că după criteriile folosite la evaluarea lucrării candidatului, consilierul judeţean are prea puţine lucruri în comun cu teatrul şi scena.

Între noi fie spus, Dan Mirea joacă pe scenă de 24 de ani, a montat peste 20 de piese la Reşiţa, la Teatrul „Regina Maria” din Oradea, „Ariel” din Râmnicu-Vâlcea, „I.D. Sârbu” din Petroşani şi multe altele. A organizat trei festivaluri internaţionale de teatru, un festival de teatru stradal „Prichindel”, a readus, după zeci de ani, spectacolele la matineu, pentru copii, a jucat în peste 80 de roluri principale, a fost director artistic, animator al vieţii culturale din Reşiţa şi Banat. Înşiruirea ar putea continua, chiar dacă pentru cei doi consilieri judeţeni acest lucru nu contează nici măcar ca fapt divers.

Vremurile din anii ’50, pe care le credeam de mult apuse, par să revină în forţă în judeţul Caraş-Severin, unde funcţiile de conducere în instituţiile statului de drept nu sunt ocupate pe bază de competenţă, ci în funcţie de nepotisme şi de culoarea carnetului de partid. Consiliul Judeţean nu face excepţie de la regulă. Am fi nedrepţi să spunem că astfel de lucruri nu s-au întâmplat şi până acum. Că cei de dinaintea guvernării PSD au fost mai corecţi şi au respectat legea. Nu, departe de noi gândul, doar că de data aceasta s-a sărit calul, după cum spune o vorbă românească. Este vorba de concursul de proiecte de management la Teatrul de Vest Reşiţa, unitate artistică aflată în subordinea Consiliului Judeţean Caraş-Severin. La concurs s-au prezentat Florin-Marius Lupoian, tânăr actor şi regizor timişorean, şi Daniel-Iosif Szusz, pe numele său de scenă Dan Mirea, director artistic şi actor al Teatrului de Vest. În urma evaluării dosarelor, Marius Lupoian a fost respins pe motiv că nu îndeplinea condiţiile stabilite în regulamentul de organizare şi desfăşurare a concursului de proiecte de management. În aceste condiţii, în cărţi a rămas un singur concurent. În mod normal, la experienţa şi valoarea sa, Mirea ar fi trebuit să fie declarat câştigător, numai că noi nu trăim într-o normalitate ca şi cei de afară, ci în Reşiţa, aici unde politicul face şi desface, sfidând bunul simţ. Şi iată de ce: comisia pentru evaluarea proiectelor de management propuse de Dan Mirea a fost de altă părere, ele fiind notate cu media generală 6,67, în condiţiile în care media minimă de trecere la etapa următoare era 7. Din comisie au făcut parte trei persoane: Petru Borduz, consilier PSD, Liubiţa Raichici, director executiv în cadrul Direcției pentru Cultură și Patrimoniu Național a județului Caraș-Severin, şi Erwin Ţigla, directorul Bibliotecii Germane Reşiţa. Unii spun că singura care ar fi avut o legătură cât de cât cu evaluarea lui Mirea ar fi fost poeta şi scriitoarea Liubiţa Raichici, ceilalţi neavând nimic de a face cu teatrul, chiar dacă consilierul Borduz ne-a asigurat că are trei facultăţi absolvite: Psihiologie, Drept şi Ştiinţe Economice, şi că a predat în mediul universitar. Cinstit, acesta a declarat pentru ziarul Argument cum a ajuns în comisie, ba chiar să o şi conducă: „Nu am vrut să ajung în comisie, dar m-au pedepsit pentru că am lipsit de la două şedinţe. Nu fac parte din comisia de specialitate a Consiliului Judeţean, cea de învăţământ, cultură, familie, culte şi minorităţi, dar ce contează?”. Când am adus vorba despre notă acordată candidatului, Borduz ne-a răspuns senin: „Am întrebat-o pe doamna Liubiţa, care era specialistă, ce note merită lucrarea şi mi-a răspuns că între 6 şi 7. La fel a spus şi domnul Ţigla, şi el specialist. Ei au notat-o cu 7, iar eu cu 6”. La întrebarea de ce doar 6, răspunsul a fost de râsu-plânsu, de parcă Dan Mirea s-ar fi pregătit să ocupe post de secretar-dactilografă şi nu de manager: „Domnule, pe omul ăsta pur şi simplu l-am simţit că nu vrea să ocupe funcţia”. „Cum aşa?” am întrebat noi. „Simplu. A avut o lucrare doar de 30 de pagini, putea scrie şi el mai mult, trei-patru pagini în plus, dar nu a vrut. Nu a respectat distanţa între rânduri şi nici pe cea de la capătul rândului (aliniatul nou, probabil – n.r.). Apoi, la un subcapitol a scris doar patru rânduri. Nu vă supăraţi, dar asta e sfidare totală. Repet, eu cred că nu a vrut să fie director, l-au împins unii de la spate şi el a acceptat. A ştiut că e singurul la concurs şi şi-o fi zis că va trece sigur. Şi eu am corectat lucrările studenţilor, dar aşa n-am întâlnit. Păcat că a fost forţat să se înscrie la concurs”. Nemulţumit de notare, Dan Mirea a făcut contestaţie, lucrarea a fost reevaluată de o comisie din care a făcut parte un farmacist, consiliera judeţeană PSD Mihaela Popovici, şi alte două persoane, Dana Bălănescu, între altele istoric şi expert în numismatică, şi pictorul Ioan Bobeică, singurul care avusese tangenţă cu teatrul. Iar pentru ca penibilul să fie total, la reevaluare candidatul a primit media şi mai mică, adică 6,33! Am întrebat-o pe domnişoara consilier judeţean să ne explice nota. Răspunsul primit a fost ceva de genul: „Dacă i s-a scăzut punctajul, cu siguranţă că membrii comisiei au ştiut de ce. Poate a existat un motiv pentru care i-am dat o astfel de notă. Echipa nu am făcut-o eu. Eu am fost doar reprezentantul autorităţii”. În treacăt fie spus, nici Mihaela Popovici nu face parte din comisia de învăţământ şi cultură, dar ce mai contează? Are un master în management. Ce urmează? Cel mai probabil Consiliul Judeţean Caraş-Severin va numi un manager interimar, după modelul cunoscut, pe o perioadă determinată, după care mandatul i se va prelungi până la alegerile din 2020. Nu contează ce studii are acesta şi nici dacă a recitat vreo poezie sau a jucat în vreo scenetă pe când era la grădiniţă. Prin târg se vorbeşte că noul manager ar fi un politician care n-a intrat de două ori în viaţa lui într-o sală de teatru. Acelaşi lucru s-a spus şi despre Petru Borduz, însă nu ştim dacă e adevărat sau sunt bârfe. Însă este cert că după criteriile folosite la evaluarea lucrării candidatului, consilierul judeţean are prea puţine lucruri în comun cu teatrul şi scena. Între noi fie spus, Dan Mirea joacă pe scenă de 24 de ani, a montat peste 20 de piese la Reşiţa, la Teatrul „Regina Maria” din Oradea, „Ariel” din Râmnicu-Vâlcea, „I.D. Sârbu” din Petroşani şi multe altele. A organizat trei festivaluri internaţionale de teatru, un festival de teatru stradal „Prichindel”, a readus, după zeci de ani, spectacolele la matineu, pentru copii, a jucat în peste 80 de roluri principale, a fost director artistic, animator al vieţii culturale din Reşiţa şi Banat. Înşiruirea ar putea continua, chiar dacă pentru cei doi consilieri judeţeni acest lucru nu contează nici măcar ca fapt divers.

Preluare integrala, vezi articolul original aici: http://www.argument-cs.ro/content/executie-in-stil-stalinist-la-teatrul-de-vest-ne

Comentarii

comentarii