Si de asta sunt asa scumpe biletele la CFR – Hoti de motorina cu gulere albe

22 de mecanici de locomotivă din Timis si Caras Severin şi toată conducerea depoului Timisoara au fost ridicaţi de procurorii DIICOT sub acuzaţia de furt de motorină.

La data de 14.04.2016, procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism – Serviciul Teritorial Timişoara împreună cu polițiști in cadrul Direcției de Poliţie Transporturi au efectuat un număr de 47 de percheziţii pe raza judeţelor Timiş şi Caraş – Severin în cadrul unei acţiuni vizând destructurarea unui grup infracţional organizat specializat în săvârșirea infracțiunilor de delapidare cu consecințe deosebit de grave, complicitate la delapidare cu consecințe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.

În cauză, există suspiciunea rezonabilă că începând cu anul 2010 şi până în prezent, la nivelul Depoului de Locomotive Timișoara, s-a constituit și a acționat un grup infracțional organizat, având ca scop însușirea și sustragerea combustibilului din gestiune, în baza unui plan infracțional foarte bine conceput, cu roluri clar definite pentru fiecare dintre membrii grupării.

Grupul infracțional organizat s-a constituit în jurul persoanelor cu atribuții de conducere, organizare și control din cadrul Depoului de Locomotive Timișoara, respectiv șeful unității, adjunctul șefului de unitate, contabila șefă, gestionarul șef, și liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotive Timișoara, suspecții având sarcini și roluri clar definite în cadrul grupării.

Suspecții mai sus-menționați, cu prilejul exercitării atribuțiilor de serviciu, coordonau activitatea de sustragere a unor cantități uriașe de motorină din gestiunea unității, prin diferite manopere dolosive, acoperite scriptic prin evidențierea în documentele unității a unor consumuri de combustibil mai mari decât cele reale, manopere care permiteau însușirea și sustragerea surplusului rămas în gestiune.

În această activitate, au fost atrași de-a lungul timpului marea majoritate a angajaților Depoului de Locomotive Timișoara care își aduceau aportul la activitatea infracțională în funcție de poziția ocupată în cadrul unității.

La grupul infracțional constituit piramidal, au aderat administratorul unei societăţi comerciale ce funcționează ”clandestin” lângă rezervoarele principale ale Depoului de Locomotive Timișoara precum şi alte două persoane care aveau rolul de a valorifica combustibilul sustras.

Activitatea infracțională era gândită foarte laborios și pusă la punct în cel mai mic detaliu, membrii grupului evidențiind în documentele unității consumuri de combustibil mai mari decât cele reale, făcând astfel posibilă, însușirea și sustragerea surplusului rămas în gestiune.

Totodată, în activitatea infracțională au fost atrași și au contribuit și angajații laboratorului de determinări fizico-chimice din cadrul Depoul de Locomotive Timișoara, prin utilizarea unor formule de calcul fictive în buletinele de analiză care permiteau producerea surplusurilor în gestiune.

Ulterior, pentru corelarea acestor cifre cu cantitățile alimentate și cele menționate în documentele justificative, gestionarul șef al Depoului de Locomotive Timișoara consemna în registrele aferente cifre nereale ale cantităților de motorină alimentate în timp ce primitor-distribuitorii din subordinea sa foloseau pentru consemnarea cantităților alimentate foi volante, astfel încât să poată fi reglate ulterior cifrele în registrul înseriat, așa cum prevede procedura de alimentare.

S-a reţinut totodată că un alt suspect, în calitate de șef depou, avea obligația de a verifica zilnic înscrisurile existente în registrele de activitate, de a organiza inventarierile decadale, de a verifica integral înregistrările instalațiilor ICL, CEL IVSM, Deuta și benzile de vitezometru și de a participa în comisiile tehnice de constatare și tratare a deficiențelor de material rulant. Contrar acestor îndatoriri, suspectul, cu scopul de a facilita activitatea infracțională, în mod voit nu şi-a îndeplinit aceste atribuții.

Deasemenea, o altă suspectă, adjunct al șefului de depou, responsabilă de exploatarea și întreținerea locomotivelor, viza foile de parcurs întocmite în fals de către mecanicii de locomotivă, în care erau menționate cantitățile de motorină livrate și consumate, fără să ia măsuri de eficientizare a consumului și de reducere a pierderilor. Totodată, suspecta avea un rol determinant în planificarea în ture a mecanicilor implicați în activitatea infracțională.

În raport de această fază a activității infracționale, un rol marcant în interiorul grupului infracțional organizat l-a avut liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotive Timișoara. Suspectul a sprijinit sustragerile de combustibil, prin exercitarea de constrângeri și intimidări la adresa organelor de control din cadrul Regionalei CFR Timișoara în cazurile în care aceștia constatau nereguli cu privire la consumurile nejustificate de motorină.

Totodată, în schimbul sprijinirii activității infracționale, suspectul primea lunar de la fiecare mecanic de locomotivă înscris în sindicat, sume cuprinse între 50-100 euro, provenite din valorificarea combustibilului sustras. În funcție de persoanele agreate, liderul sindical, prin intermediul șefului de tură și a revizorului, a coordonat și planificat programul mecanicilor de locomotive, în vederea săvârșiri sustragerilor.

Prin natura funcției, suspectul lăsa să se înțeleagă atât mecanicilor de locomotive cât și membrilor din conducerea depoului că are influență asupra unor funcționari publici din cadrul Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători București.

De asemenea, activitatea grupului infracțional a fost sprijinită de către un agent de poliție din cadrul Poliției Transporturi Feroviare Timișoara.

În cauză, există suspiciunea rezonabilă că începând cu anul 2014 suspectul a facilitat activitatea de sustragere de combustibil din incinta Depoului și a îngreunat cercetările efectuate în legătură cu sustragerile, oferind informați membrilor grupului infracțional despre modul de desfășurare a investigaţiilor.

În urma cercetărilor efectuate în cauză s-a constatat că surplusul de combustibil rămas în urma operațiunilor menționate la dispoziția gestionarului șef era valorificat de către acesta și de către subordonații săi prin vânzarea sub prețul pieței, către mai multe persoane fizice și juridice. De asemenea, în activitatea de valorificare au fost implicați alţi doi suspecți, electricieni în cadrul Depoului.

Valorificarea combustibilului se realiza în următoarele moduri:

Astfel, cu ajutorul reprezentantului unei societăţi comerciale ce funcționa ”clandestin” lângă rezervoarele principale ale Depoului de Locomotive Timișoara, cantitatea de motorină era livrată direct din rezervoarele Depoului printr-un furtun tip ”pompieri”, cât și prin intermediul unor conducte subterane ce fac legătura între rezervoarele depoului și o pompă de alimentare tip PECO aflată în spațiul aparținând CFR.

O altă modalitate de valorificare a surplusului de motorină se desfășura prin intermediul angajaților depoului care scoteau motorina cu autoturismele personale, în acest sens fiind elocvente prinderile în flagrant realizate pe parcursul cercetărilor.

În cauză se efectuează cercetări faţă de un număr de 44 de suspecți.

Prejudiciul cauzat prin activitatea infracțională este estimat până la acest moment al cercetărilor la suma de 3.997.068 lei lei.

Cu ocazia percheziţiilor au fost găsite şi ridicate importante sume de bani fiind totodată identificate şi conductele artizanale menţionate mai sus.

Acţiunea a fost efectuată cu sprijinul Direcţiei Generale Anticorupţie, polițiștilor de frontieră din cadrul I.T.P.F. Timişoara, IJJ Timiș precum şi Gruparea de Jandarmi Mobilă Timișoara.

Suportul de specialitate a fost asigurat de către Direcția Operațiuni Speciale şi Departamentul de Informaţii şi Protecţie Internă.

La activităţi au participat şi polițiști din cadrul inspectoratelor de poliţie judeţene Timiş, Arad şi Caraş – Severin.

Comentarii

comentarii

One thought on “Si de asta sunt asa scumpe biletele la CFR – Hoti de motorina cu gulere albe

  1. Fratia penalilor de la CFR Calatori: Litra Marcel , director comercial CFR Calatori -luare de mita ; Secara Vasile, fost director general CFR Calatori-santaj; Berindean Nicolae , fost sef oficiu jurudic CFR Calatori-complicitate la santaj; Mogan Petru , sef serviciu logistica CFR Calatori,mentinut de Dorobantu Valentin in aceasta functie fara a avea nicio conditie indeplinita in vederea ocuparii ei ,nici cel putin cea de vechime -evaziune fiscala,tainuire, abuz in serviciu, dare de mita, etc. Radulescu Gheorghe , fost director CFR Calatori Brasov-santaj, fals si uz de fals. Claudiu Dumitrescu, fost membru in CA al al CFR Calatori-trafic de influenta, luare de mita,etc. Dorobantu Valentin, fost director general CFR Calatori-abuz in serviciu, comportare abuziva, etc. Gavris Teodor, fost director tractiune CFR Calatori-luare de mita, trafic de influenta, etc. Protopopu Telu , fost director general adjunct CFR Calatori Bucuresti-luare de mita, trafic de influenta, etc?

Comments are closed.