Banatul rămâne și fără ultima locomotivă cu aburi – se pare că Semmeringului Bănățean i se va pune cruce – Caraș Severin-ul mai primește o palmă peste ochi

Locomotiva 50047 (5),,Negruța” a fost văzută în gara Reșița Nord. oare ce căuta o locomotivă defectă, de la stația de garare Oravița, la Reșița în gară?
Se pare că vizita ministrului Șova a avut urmări greu de imaginat și de nedorit pentru cărășeni. După cinismul cu care domnia sa a anunțat la Reșița că este timpul să ne luăm gândul de la un drum civilizat spre Oravița fiindcă DN 57 nu va intra nici în acest an în reparații, acum vine o a doua palmă. Printr-un ordin semnat de Ministerul Transporturilor, mai exact, Ordinul nr. 599 din luna mai, se dispune transportarea locomotivei 50065, din depoul Oravița , la București. Motivul oficial? O așa zisă expoziție în Gara de Nord cu material rulant de epocă. Scopul ascuns? Se pare că cineva a pus ochii pe ultima locomotivă cu abur din partea de vest a țării, mai exact, ultima locomotivă cu aburi ce a circulat pe ruta Oravița – Anina.
Locomotiva 50047, celebra ,,Negruța” cum îi spuneau angajații și pasionații de material rulant de epocă, era în proprietatea SFT (Societatea Feroviară de Turism) din cadrul SNCFR și tracta vagoanele cu turiști pe ruta Semmeringului Bănățean, Oravița – Anina. În urmă cu vreo 7- 8 ani, la locomotivă au apărut unele probleme tehnice, mai exact, cazanul și sistemul de conducte hidraulice, au început să cedeze. Ea fost scoasă din circulație și garată în depoul CFR Oravița unde a fost întreținută exemplar de angajați.
Ultimul drum al Negruței a fost făcut în anul 2006 când s-au marcat cei 150 de ani împliniți de cea mai veche cale ferată din România: Anina- Oravița – Baziaș.
Și atunci, locomotiva a fost scoasă ,,pe barba” șefilor de la CFR fiindcă din tot ceremonialul de atunci, făcea parte și ministrul transportului de la acea vreme, Radu Berceanu. Autorizațiile ISCIR expiraseră de ceva vreme și cazanul – ca și întreg sistemul hidraulic al locomotivei de altfel – nu mai era verificat și nu mai oferea siguranța ce se cere în cazul unor asemenea instalații de transport de călători.
Omitem faptul că se promitea marea cu sarea la acea vreme pentru traseul turistic Oravița – Anina, traseu ce intra deja în părăsire și abandonare. Și asta fiindcă nici la nivel local și nici la nivel național, nici atunci și nici acum, nu există și nici nu există o strategie de revigorare a turismului pe atât de lăudata – de străini și atât de ignorata – de autoritățile românești, linie ferată Oravița – Anina.
Ca să nu mai lungim vorba pe un subiect discutat de atâtea ori – numai InfoCs a scris de ni s-a acrit deja – la această dată, cert este că cineva a pus ochii pe locomotivă. Ca să cumperi una nouă – aproape că este imposibil sau costul ei de mii de euro te pune pe gânduri – așa că, este foarte ușor să fraierești sau să ignori niște bănățeni făloși de care este doar gura fiindcă ei au ,,geală și fală” – și să le iei locomotiva din curte.
Cert este că locomotiva a plecat de la Oravița – cu toată împotrivirea angajaților de la depou care au refuzat să o dea până în momentul în care au fost sunați de la Ministerul Transportului și amenințați cu concedierea pentru nesupunere și ne executarea ordinelor de serviciu. InfoCs a aflat pe surse că de fapt scopul este cu totul altul: SFT (Societatea Feroviară de Turism) este în insolvență iar lichidatorul judiciar a găsit un cumpărător pentru Negruța ( la preț de fier vechi). Asta în condiția în care locomotiva are nevoie de unele reparații ce pot fi executate la Cluj. Asta în condiția în care, Domne ferește, nu s-a gândit cineva să pună mâna pe locomotivă pentru a o tăia ca să recupereze cazanul din cupru care cântărește câteva tone.
Nici primarul din Oravița, Dumitru Ursu, nu știa nimic de această problemă. Domnia sa a aflat de la InfoCs de tărășenie și a promis că va lua legătura cu ministrul Șova.
Deci, dragi bănățeni, în concluzie: pe traseul Oravița – Anina, o să mai vedeți locomotivă cu aburi când o mai zbura porcul. În schimb, o să vedem la televizor cum în Europa și chiar în România, pe trasee mult mai slabe din punct de vedere turistic ca cel dintre Oravița și Anina, vor circula trenuri de epocă tractate de locomotive cu aburi. De fapt, în Caraș Severin, la această dată, nu mai găsim nici măcar cărbunele pentru locomotive, dar mi-te locomotivele.

Comentarii

comentarii

4 thoughts on “Banatul rămâne și fără ultima locomotivă cu aburi – se pare că Semmeringului Bănățean i se va pune cruce – Caraș Severin-ul mai primește o palmă peste ochi

  1. @Dumitru, eu nu garantez nimic. Pentru ca daca pentru tine n-au nici o valoare actiunile noastre de ani de zile de pana acum, ce te astepti? Sa jur pe rosu ca in clasa a II-a? Atat intelegeti voi, atat sa fie.

    Nu stiu despre ce asociatie vorbesti tu, eu stiu ce-am vazut. Si-am vazut ca 50.065 a fost abandonata si nimeni nu s-a ocupat de ea 4 ani. Si tocmai de aia, la sfarsit de iunie imi fac drum la Oravita sa vad si eu ce sunteti voi iubitorii in stare sa faceti in doua saptamani. Adica sa vad daca dupa ce ajunge 50.065 inapoi la Oravita puneti mana pe carpa si prin buzunarul propriu ca sa o ingrijiti.

    Ei, si daca nu e curata si nu luceste pana la inceputul lui iulie, atunci da, garantat o sa ma lupt sa fie transferata la un depou unde cineva chiar se ocupa cum se cuvine de minunata bijuterie.

  2. @Alina Mircioi, expunerea asta de frustrari regionale nu aduce nimic bun. Noi luptam de ani de zile ca linia Oravita – Anina sa NU fie inchisa. Periodic insa, cineva ca tine ne trage un scuipat in obraz. Pentru ca, nu-i asa, in Romania daca vrei sa faci ceva, obligatoriu ai un interes. Norocul intre altii si al vostru este ca noi iubim calea ferata mai mult decat ne puteti voi scarbi.

    Cat despre „pusul mainii pe carpa”, noi o facem de cativa ani de zile. Pe pagina noastra de Facebook gasesti nu una, ci zeci de astfel de poze, cu noi spaland si vopsind locomotive cu abur. Adica exact ceea ce voi, marii „iubitori” nu ati fost in stare sa faceti, pentru ca sunt singur ca sunteti niste oameni foarte ocupati. Altfel „iubitori”, dar extrem de ocupati.

    Pe „ziaristul” nu-l las, pentru ca mizeria scrisa de el nu-i jurnalism, ci fictiune. Si inca una proasta. Un ziarist adevarat venea la Bucuresti la expozitie si transmitea realitatea, dupa ce o afla. El e un parlit care face poze in gari si habar n-are ce pozeaza. Bine ca si-a pus nota de copyright fix pe mijlocul pozei.

    Da’ ne-om intalni noi, ca na, se-ntalneste el munte cu munte, d’apai om cu om. Ca acum daca ne-a jignit pe toti ce-i care-am muncit sa facem un eveniment cum nu s-a mai facut niciodata pentru istoria caii ferate, inseamna ca trebuie sa ne explice ochi in ochi de ce a facut-o. Sunt ZECI de oameni minunati care au muncit aproape inuman sa realizeze aceasta expozitie. Si voi care n-ati fost in stare sa faceti nimic, scuipati si jigniti.

    Mi-e scarba!

  3. D-le Craciun (Construim Romania)credeti ce spuneti? Ale cui jocuri le faceti? Garantati dv. intoarcerea locomotivei la Oravita? Luati-va angajamemtul public ca aceasta locomotiva va reveni in Banat si aveti tot sprijinul meu si al asociatiei mele de acum inainte. Noi stim altceva; stiti de insolbenta proprietarului – stare de care se vor folosi,,smecherii,, si ,,baietii destepti,, din Romania pt a pune mana pe locomotiva?
    ps. aveti bunul simt si sterge-ti postarea de …..pe care ati facut-o la adresa editorului. Omul nu a facut altceva decat sa ne informeze. Nu este pt prima data cand face acest lucru si din pacate, mereu a avut dreptate. Fie ca de aceasta data sa greseaca. In caz contrar, pe cine scuipam in ochi?

  4. D-le ,,Constructor de Romania” sa dea Bunul Dumneazeu sa fie cum spuneti dv, dar tare mi-e teama ca o sa mai vedem locomotiva in Banat cand o sa ne vedea ceafa. Fara oglinda. Avem asa de multe exemple incat……..ce a papat lupul, este bun papat. Mai ales cel de Bucuresti. Adica, Mitica pre numele lui. In rest, daca tot sunteti la Buc si stiti atatea despre ,,marea expozitie,, ce ar fi sa oferiti un exemplu si sa puneti dv. primul mana pe carpa , sa fiti primul. Lasati-ne jurnalistii nostri in pace sa ne informeze asa cum au facut-o si pana acum. Daca nu erau ei, habar nu aveam de aceasta ,,chestie,, ca sa-i spunem asa. Sau nu va convine ca deja s-a aflat de manarie? Ca a stricat presa ploile cuiva? In rest, este perfecta chestia cu adunarea de fonduri pt reparatie. Sau ar mai fi o varianta: redcerea salariilor ,,nesimtite” din CFR si alocarea banilor spre aceste reparații.
    Cu stima, Alina Mircioi, Ilinois.
    Fosta angajata CFR

Comments are closed.