Persoanele cu dizabilitati abuzate de primarii

Drepturile persoanelor cu dizabilitati din Romania sunt anulate de mai multe primarii iar abuzurile se fac in pofida unei legislatii nationale echivalente cu aceia europeana, pastrandu-se totusi proportiile intre bugetul autohton si cel international.

In functie de gradul handicapului, asa cum statueaza legea 19/2000 si 448/2006 cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele cu dizabilitatii beneficiaza de cateva drepturi asigurate din resurse financiare guvernamentale, de la bugetul de stat sau din fondurile locale ale primariilor. In afara drepturilor pe care statul sau administratiile locale trebuiesc sa le infaptuiasca pentru persoanele cu handicap – simplificand accesul neingradit, fara limitari sau restrictii la mediul fizic, la cel informational ori comunicational. Astfel, dintre cele mai importante facilitati acordate persoanelor cu dizabilitati enumeram:

O indemnizatie, prestatie sociala, acordata lunar indiferent de veniturile realizate din alte surse de persoanele adulte cu handicap grav sau accentuat (234 lei, respectiv 190 lei);
Buget personal complementar in valoare de 106 lei, respectiv 84 lei in cazul handicapului accentuat;
Asistent personal pentru persoana adulta cu handicap grav sau indemnizatie lunara echivalenta cu salariul asistentului personal, conform art. 42 din legea 448/2006;
Asistenta medicala, tratament, ocrotirea sanatatii – prevenire, tratament si recuperare;
Educatie scolara, formare profesionala, ocuparea unui loc de munca si adaptarea corespunzatoare a acestuia, orientare si reconversie profesionala;
Scutiri la plata impozitelor catre stat pentru veniturile salariale relizate, scutiri sau reduceri la plata impozitelor catre bugetul local pentru locuinta, terenuri, vechicule adaptate persoanei cu deficiente si alte proprietati;
Inlesniri sau scutiri de la plata unor taxe notariale si asistenta juridica gratuita;
Gratuitati la transportul public local, scutire la plata taxei de drum, rovinieta;
Prioritate la obtinerea locuintelor sociale;
Dobanzi subventionate la imprumuturi bancare, inclusiv pentru achizitionarea unei locuinte sau adaptarea uneia existente la necesitatile specifice.
disability

Cum numai maine nu e poimaine si vin alegerile locale ori alea parlamentare, un “destept” (se vad ghilimelele?) s-a gandit sa creeze cateva locuri de munca pentru ca s-ar putea ca vreun primar sa fie intrebat daca a creat cate ceva pentru oamenii muncii de la sate si orase. Prin urmare s-au gandit sa ne faca pe toti asistenti personali pentru persoanele cu dizabilitati ce au acest drept in unele situatii.

Ce se intampla, insa, daca o serie de primari ori consilii locale considera ca trebuie sa-si imbunatateasca imaginea proprie acum in preajma alegerilor locale? Ei bine, intr-un astfel de caz hotarasc sa angajeze asistenti personali profitand de slaba cunoastere a legii de catre majoritatea cetatenilor. In acest caz, dupa cum ne-a fost semnalat, administratiile locale, bazandu-se pe legea nr. 293/2015 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 35/2015 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015 precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice, au deschis usa unor abuzuri impotriva persoanelor cu dizabilitati si le-au refuzat majorarea indemnizatiilor lunare pentru asistenta (ingrijire) si insotire.

Conform legislatiei, adultul cu handicap grav are dreptul la un asistent personal (insotitor) retribuit din fonduri guvernamentale si locale sau la o indemnizatie lunara egala cu salariul insotitorului din care sa asigure personal plata pentru persoanele ce-l asista. Conform legii 293/2015 si OUG nr. 35/2015, incepand cu data de 1 decembrie 2015 s-au decis majorarea salariului minim pe economie precum si unele majorari salariale in sistemul administratiei publice sau locale, a salariatilor din sistemul public sanitar si de asistenta sociala, a personalului din unitatile culturale, teatru, salariile din sistemul apararii ordinii publice si sigurantei nationale etc.

Aceste cresteri au modificat cuantumul salariului minim la nivel national dar pentru ca anumite administratii locale isi doreau crearea unor noi locuri de munca au decis in mod abuziv ca indemnizatiile acordate persoanelor cu handicap grav sa nu fie majorate, obligandu-le astfel sa isi angajeze un asistent personal. In urma acestor decizii s-a creat un nedorit precedent ce afecteaza in mod grav interesele personale ale unor cetateni ce in unele cazuri sunt puse in imposibilitatea gasiri unei persoane potrivite si urmand sa suporte neajunsuri deosebit de grave.

Cum influenteaza legea 293/2015 persoanele cu dizabilitati?

Potrivit art 42 alin (4) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, parintii sau reprezentantii legali ai copilului cu handicap grav, adultii cu handicap grav ori reprezentantii legali ai acestora, cu exceptia celor cu handicap vizual grav, pot opta intre asistent personal si primirea unei indemnizatii lunare.
La art 42 alin (5) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se precizeaza ca, optiunea se exprima prin cerere adresata in scris directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti si devine valabila numai pe baza acordului exprimat in scris al acestora.
Avand in vedere ca legea nr.293/2015 se refera la salariul asistentilor personali si nu la indemnizatia de handicap, de aceasta lege vor beneficia asistentii personali ai persoanelor cu handicap grav si persoanele cu handicap grav, doar daca au optat sau vor opta pentru primirea indemnizatiei lunare si nu pentru un asistent personal, angajat al primariei.
Potrivit art. 43:
– alin (1) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare indemnizatia lunara este in cuantum egal cu salariul net al asistentului social debutant cu studii medii din unitatile de asistenta sociala din sectorul bugetar, altele decat cele cu paturi.
– alin (2) plata indemnizatiei lunare se asigura de primariile in a caror raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap grav.
Cu siguranta exista sute de localitati in Romania care “au refuzat” majorarea indemnizatiilor lunare pentru persoanele cu handicap, nu cred ca exista o evidenta exacta si are foarte putina relevanta interesul unui anume primar atata timp cat redactiei noastre ne-au fost semnalate doar cateva cazuri, bineinteles suntem convinsi ca exista nenumarate alte situatii pe care nu le cunoaste nimeni.

Toata neintelegerea pleaca de la slaba pregatire a juristilor din primarii si neintelegerea legislatiei de baza, vreau sa cred asta si indulgent cand ii spun astfel. Drepturile persoanelor cu dizabilitati promovate de Legea 448/2006 cu modificarile si adaugirile ulterioare fiind un pachet legislativ relativ modern ce in mod normal nu trebuie sa aduca decat avantaje unei categorii de populatie cu numeroase alte probleme.

Totusi, ceea ce intriga tine de modul de lucru al unei administratii, asta pentru ca bugetul din care se fac platile respective este compus dintr-o contributie majoritara venita din partea bugetului national si una mai mica din partea bugetului local. Banii furnizati de guvern sosesc in baza unei documentatii clare, pentru un anumit numar de persoane iar cum acestea nu-si primesc drepturile banesti cuvenite iar fondurile nu se reintorc la bugetul central ramane sa ne intrebam ce se intampla cu banii? Totul suna ca o deturnare de fonduri minora ce nu merita efortul unui risc juridic atata timp cat pedepsele penale pot trage pe linie moarta orice primar.

– Jur ca nu pot intelege, practic nu am o imaginatie atat de perversa incat sa-mi pot imagina ce se intampla cu acesti bani!

Concluzii:

Dat fiind salariul minim national in baza caruia se fac respectivele plati, asistentii personali ai persoanelor adulte cu handicap grav vor primi un salariu lunar de 956 lei, in loc de 777 lei;
Persoanele adulte cu handicap grav, care au optat sau care vor opta pentru primirea indemnizatiei lunare si nu pentru un asistent personal vor primi, deasemenea, 956 lei in loc de 777 lei, suma la care se adauga prestatia sociala formata din indemnizatia de handicap 234 lei si bugetul personal complementar de 106 lei. Total: 1296 lei lunar;
Parintii sau reprezentantii legali ai copilului cu handicap grav, care au optat sau care vor opta pentru primirea indemnizatiei lunare si nu pentru un asistent personal vor primi 956 lei in loc de 777 lei, suma la care se adauga bugetul personal complementar de 106 lei. Total: 1062 lei lunar.
Persoanele adulte cu handicap grav, care au optat pentru un asistent personal, salariat al primariei, vor incasa in continuare prestatia sociala alcatuita din indemnizatia de handicap in valoare de 234 lei si bugetul complementar in valoare de 106 lei. Total: 340 de lei lunar.
Ce te faci, insa, daca exista primari incapatanati si nu pun in practica prevederile legislative, majorarea corespunzatoare legii pentru indemnizatiile la care au optat persoanele cu dizabilitati? Indiferent de gradul de educatie al populatiei, solutia de aducere “pe calea cea dreapta” este calea juridica in cazul in care discutiile cu administrativul local nu are niciun rezultat. Mentionam ca litigiile juridice ce tin de drepturile salariale sau ale persoanelor cu dizabilitati sunt scutite de taxe iar toate costurile privesc cel mult tarifele platite pentru transportul reprezentantului persoanei cu dizabilitati sau a acestuia la instanta.

Preluare politicienii.ro Citeste restul materilului cu un singur click AICI: http://www.politicienii.ro/2016/03/24/persoanele-cu-dizabilitati-abuzate-de-primarii/

© Matei DONEA – 24 Martie 2016

Comentarii

comentarii