Semmeringul Bănăţean, la 125 de ani

STAMPILA 2013.12.14. - 150 ANI SEMMERINGUL BANATEAN - RESCHITZA - PLICÎn data de 15 decembrie 2013 se împlinesc 150 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată cunoscută astăzi sub numele de Semmeringul Bănăţean, prima cale ferată montană de pe actualul teritoriu al României, un eveniment care nu are voie să treacă neobservat, nici de către noi înşine.
Atunci, în anul 1863, momentul inaugurării avea o însemnătate deosebită, mai ales din punct de vedere economic. Mai târziu, începând cu 4 aprilie 1869, când linia a fost deschisă şi pentru traficul de persoane, linia de cale ferată care unea localităţile Oraviţa şi Anina avea să reprezinte pentru acest spaţiu un progres fără precedent. Numele inginerilor Anton Roppos şi Karl Düllnig, precum şi al arhitecţilor Karl Maniel şi Johann Ludwig Dollhoff-Dier rămân strâns legate de construirea acestei legături pe atunci vitale din considerente economice.
Calea ferată din Banatul Montan a fost construită între anii 1847 şi 1863 şi se desfăşoară pe o lungime de 33,4 km. Ea poartă numele surorii ei mai mari, a Semmeringului care uneşte Viena de Bruck an der Mur în Austria, construită în perioada 1845 – 1854.
Astăzi, calea ferată între Oraviţa şi Anina este clasificată în lista monumentelor istorice din România (CS-II-a-A-10949.02).
Forumul Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin și Asociația Germană de Cultură și Educație a Adulților din Reșița marchează cei 150 de ani prin lansarea a trei plicuri filatelice ocazionale dedicate evenimentului, care ilustrează gara Oravița, gara Anina precum și unul din cele mai frumoase viaducte de pe traseul liniei ferate sărbătorite. Cu același prilej au fost confecționate trei ștampile filatelica ocazionale care vor marca evenimentul de la sfârșitul săptămânii. Două dintre ele vor fi folosite în cadrul oficiilor poștale din Oravița și Anina în data de 13 decembrie, iar cea de a treia, la oficiul poștal Reșița 1, în data de 14 decembrie. Menționăm faptul că aceste ștampile au fost aprobate de Federația Filatelică Română și de către Poșta Română pentru ca întreaga corespondență care se trimite în data de 13 decembrie din Oravița și Anina să fie ștampilată cu acestea, iar cea din Reșița, în data de 14 decembrie.
Pentru anul următor ne așteaptă un nou jubileu: în 2014, la 20 august se vor împlini 160 de ani de la inaugurarea primei linii de cale ferată de pe teritoriul actual al României, cea între Oravița și Baziaș. Pe această linie ferată avea să înceapă transportul de persoane pe 1 noiembrie 1856.
***
În continuare redăm un material care să amintească că și în urmă cu 25 de ani, când se marcau 125 de ani de activitate pe linia ferată Oravița – Anina, aceasta a fost sărbătorită.

Aniversarea a 125 de ani de linie ferată Oraviţa – Anina,
acum 25 de ani, la 15 decembrie 1988

Gustav Hlinka

Preocupările mele filatelice m-au ajutat să descopăr că linia ferată Oraviţa – Anina împlinea la data de 15 decembrie 1988, 125 de ani. La data de 15 decembrie 1863 circula primul tren de transport marfă pe ruta Oraviţa – Anina.
Atunci am propus Asociaţiei Filatelice Caraş-Severin să marcăm acest eveniment prin realizarea unor ştampile şi plicuri filatelice. Având acordul Asociaţiei Filatelice, eu, ca şi grafician, am realizat aceste materiale şi tot eu am mers să obţin avizul pentru ele la Comitetul Judeţean de Partid – secţia Propagandă – şi la Comitetul de Cultură. Când am ajuns la Comitetul de Cultură, preşedinta de atunci, doamna Carmen Grămadă, un cunoscut şi distins sociolog, încântată, mi-a propus organizarea unui simpozion pe această temă la care să angrenăm, pe lângă Asociaţia Filatelică, şi Comitetul de Cultură, Muzeul, Biblioteca şi cele două localităţi, Oraviţa şi Anina.
Zis şi făcut, ne mai trebuiau acum doar aprobările şi avizarea materialelor filatelice de la Federaţia Filatelică Română şi Poşta Română. În momentul în care am avut toate aceste aprobări, am trecut la muncă. S-au realizat trei ştampile, două plicuri şi două cărţi poştale.
Reprezentanţii tuturor instituţiilor antrenate în desfăşurarea acestui eveniment ne-am deplasat, în data de 15 decembrie 1988, de la Reşiţa până la Oraviţa, cu un autobuz. Vremea părea să ţină cu noi. La Oraviţa, într-o sală din incinta gării, a avut loc un simpozion. Au participat, pe lângă noi, cei veniţi de la Reşiţa, şi reprezentanţi ai Oraviţei. Au vorbit aici despre importanţa evenimentului atât reprezentanţii noştri cât şi cei locali.
La încheierea simpozionului am plecat, în acorduri de fanfară, cu trenul pregătit special pentru acest eveniment, spre Anina. Începuse să ningă… În tren, toţi doritorii au obţinut aceste materiale filatelice, ele ştampilându-se chiar în tren. În gara Gârlişte, trenul a oprit, am coborât, am făcut mai multe fotografii, era deja iarnă. Priveliştea era de basm!
La finalul traseului, în gara Anina, zăpada era deja de aproape un metru. Şi aici am fost aşteptaţi de oficialităţi şi localnici cu fanfara. De această dată, simpozionul s-a ţinut în incinta liceului.
Seara s-a încheiat cu o cină festivă, într-un ambient de basm, la Maial.

Erwin Josef Ţigla

Comentarii

comentarii