Ale cui sunt exponatele muzeului de locomotive din Reşiţa?

locomotive1Iată ce spune colegul Victor Nafiru în ziarul său: ,,O întrebare, ce pare simplă în aparenţă, revine în actualitate, după arestarea foştilor directori ai UCM Reşiţa, Adrian Chebuţiu şi Adrian Preda. După cum se ştie, Muzeul de Locomotive cu Aburi din Triaj este unic in felul sau în România şi este inclus pe lista monumentelor istorice.
În prezent, muzeul este administrat de un SRL înfiinţat de Adrian Chebuţiu unde mare șefă este soția lui. Întrebarea care se pune de câţiva ani încoace este cea referitoare la proprietarul locomotivelor.

Înţelegerea care a rămas doar pe hârtie

Printr-o convenţie semnată în 11 iunie 2002, de managerul general al UCM Reşiţa de la acea vreme, ing. Dan Obădău, şi de fostul primar Mircea Popa, s-a procedat la predarea celor 16 locomotive în administrarea Primăriei Municipiului Reşiţa. Practic, era vorba de 15 locomotive proprietatea uzinei reşiţene, pentru că cea de-a 16-a locomotivă, Nr. 1 – STEG, aparţine Muzeului Tehnic „Dimitrie Leonida“, din Bucureşti. Perioada încredinţării, 2002-2006, cu posibilitatea de prelungire a termenului. Cum în decembrie 2003 s-a semnat actul de privatizare al UCM Reşiţa, de soarta locomotivelor nu mai ştie nimeni nimic.
AVAS, un vânzător care nu ştie ce se află pe taraba statului

Considerând că Muzeul de Locomotive cu Aburi reprezintă nu doar istoria UCM Reşiţa, ci şi a întregului oraş, primarul Mihai Stepanescu a făcut mai multe demersuri pentru a vedea dacă locomotivele au intrat în posesia noului proprietar şi dacă există posibilitatea să fie administrate de primărie, tocmai pentru că se găsesc pe lista monumentelor istorice.

În acest sens, în noiembrie 2010 a trimis o Adresă Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), cu rugămintea de a preciza dacă împreună cu societatea au fost vândute şi locomotivele muzeului. În cel mai pur stil birocratic, AVAS răspunde în ce condiţii s-au vândut cele 60,7908% din totalul de acţiuni şi cum s-a semnat contractul de vânzare-cumpărare, iar pentru „informaţii detaliate“ le recomandă primarului şi Consiliului Local Reşiţa să se adreseze direct conducerii UCM Reşiţa. Halal vânzător de fabrici şi uzine!

Când tăcerea e ca mierea!

În luna martie 2011, primarul Stepanescu s-a adresat conducerii UCM Reşiţa, după cum a fost sfătuit de conducerea AVAS. „Vă rugăm să ne precizaţi dacă la momentul privatizării UCM Reşiţa, cele 16 locomotive, expuse în Muzeul de Locomotive cu Aburi, au făcut obiectul vânzării-cumpărării“, se arăta în Adresa trimisă conducerii uzinei reşiţene. Coincidenţă, uzina era condusă, la fel ca în 2002 la semnarea Convenţiei, tot de Dan Obădău. De atunci, au trecut aproape trei ani şi nici un răspuns oficial la Adresa primăriei. Dan Obădău nu mai este director, iar pe urmaşul său, Cosmin Ursoniu, cu siguranţă că primăria nu a apucat să-l întrebe despre soarta locomotivelor.
Ar putea fi înstrăinate locomotivele?

Există voci care nu exclud o astfel de posibilitate, ţinând seama de valoarea deosebită a exponatelor. De subliniat că locomotiva „RESICZA“ se numără între primele trei locomotive cu aburi fabricate în sud-estul Europei. Din punctul de vedere al primăriei reşiţene „Trecerea în proprietatea publică a municipiului Reşiţa a acestor locomotive ar constitui şi o garanţie că exponatele muzeului nu ar putea face obiectul unor tranzacţionări cu colecţionarii unor astfel de bunuri, ele rămănând în proprietatea oraşului în care s-au produs“.

Mai există o şansă ca locomotivele să fie administrate de primărie

Dacă acuzaţia de devalizare companiei UCM Reşiţa de către Adrian Chebuţiu şi Adrian Preda va rămâne în picioare, este posibil ca multe dintre activele societăţii înstrăinate în ultimii trei ani să revină în portofoliul statului. Între acestea, Fabrica  şi Vila Renk, debarcaderul Valiug, dar şi Muzeul de Locomotive.

Este doar o speculaţie, şi nimic mai mult.


preluare integrala,citeste mai multe pe www.argument-cs.ro

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

2 comentarii la „Ale cui sunt exponatele muzeului de locomotive din Reşiţa?

  • 31 decembrie 2013 la 21:52
    Permalink

    subscriu intru totul ! o conducere a judetului de toata jena ! in ’89 in fruntea tarii si acum pe ultimul loc! si in fruntea judetului cam aceeasi ( acelas, daca vreti)….cu un trecut dubios ! un oras ca RESITA, cu o industrie seculara si europeana de prim rang, dezvoltat „in jurul uzinei”,si pe baza sa tehnica si umana dezvvoltandu-se intreaga industrie romaneasca,nu avea voie sa DECADA daca ar fi avut conducatori onesti, cinstiti si crescuti cu respect si onoare pentru orasul si tara lor !

  • 31 decembrie 2013 la 15:16
    Permalink

    Ma mir ca nu au ajuns la fier vechi pîna acum. Muzeul de locomotive este foarte OK dar are un management cît se poate de prost. Ce profit aduce muzeul asta orasului si cînd i s-a facut ultima data reclama pe cale profesionala pt. a atrage vizitatori (turisti) în oras?
    Cred ca niciodata si voi aveti pretentia la întretinere si investitii de întretinere, aventi pretentii ca cineva sa justifice proprietatea?

    Unde va e capul oameni buni?

    Daca voi aveti pretentii ca cineva sa se declare proprietar, sa faca investitii de întretinere si reabilitare a muzeului de asa natura sa aduca profit, trebuie sa-i faceti reclama.

    Muzeul asta nu e unicat numai în România ci în toata Europa. Este singurul muzeu de locomotive OPEN AIR din Europa cu o istorie unica ce nu s-a mai vazut.

    Muzeul asta daca i se face reclama cum trebuie este O MINA DE AUR pt. oras dar se pare ca cei ce-s la cîrma orasului sînt NISTE PROSTI DEZINTERESATI !

Comentariile sunt închise.